אלישע בן אבויה

לשירת ההמנון

- "לשירת ההמנון הקהל מתבקש לקום".

- "...להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון וירושלים".

- "תם טקס ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה."

הקהל קם ממקומו ומתחיל להתפזר. פתאום כמה מהראשונים בשורת הכיסאות נעצרים, מהססים.

קבוצה גדולה של חניכי השומר הצעיר ונוער מפ"ם, שעמדו כל הטקס לצד הכסאות, ושנציגיהם עמדו על הבמה יחד עם שאר נציגי תנועות הנוער – אלה ממשיכים לעמוד ואינם מתפזרים. עומדים דום. הראשונים בשורת הכסאות שקרובים אליהם שומעים שהם שרים בלחש, כאיש אחד:

"שחקי שחקי על החלומות, זו אני החולם שח. שחקי כי באדם אאמין, כי עודני מאמין בך...

אאמינה גם בעתיד, אף אם ירחק זה היום, אך בוא יבוא. ישאו שלום אז וברכה לאום מלאום!"

אנשים רבים בקהל ואינם יודעים כיצד להתייחס לקבוצת החניכים ולשירה. האם לעבור ביניהם בדרך למכונית, או לעצור מפני חרדת הקודש?

"למה אתם שרים את זה?" שואל קשיש את אחד החניכים המבוגרים שלבוש בבגדי מדריך.

"אה" עונה החניך. "השיר הזה מבטא את אמונתנו באדם, באחוות העמים ובכך שיום אחד גם מדינת ישראל תהפוך למדינה שוויונית לכל אזרחיה".

"בסדר", אומר הקשיש. "אבל למה כאן ועכשיו? מה הקשר בין זה לבין טקס יום הזיכרון?"

"אנחנו שרים את השיר הזה תמיד, בסיום כל טקס לאחר שירת ההמנון. ההמנון לבדו אינו מספיק לנו. הציפיות שלנו ממדינת ישראל גדולות יותר. לכן אנחנו מוסיפים תוספת קטנה משל עצמנו, כדי להזכיר לעצמנו את חובתנו הגדולה יותר, חובתנו כלפי השוויון המלא בין בני האדם. אין בכך רע, הרי אנחנו לא מוסיפים את זה להמנון עצמו ולא שרים את זה כחלק מהטקס. גם לא שרים בקול רם. זה הקול הקטן שלנו שמוסיף גם את ערך השוויון בין כל האזרחים לשירה הכללית."

"כן," מקשה הקשיש. "אבל מה זה אומר? מה זה אומר על היחס שלכם למדינה? על היחס שלכם לכל אלה שרק לפני כמה דקות נשאתם את האחדות והרעות איתם על כפיים? מה תגיד אם פתאום - ואני סתם ממציא - יעמדו כל חניכי בני עקיבא ויתחילו לשיר אחרי כל פעם שנשמע ההמנון שיר אחר, אולי את "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח"? כיצד תרגיש?"

"בני עקיבא? משיח?" כועס המדריך. "באמת מתאים לבני עקיבא לשכוח שהם חיים במדינה דמוקרטית. אם הם ישירו את זה, כנראה שבאמת כבר לא אכפת להם מהמדינה!"

"אז אם לך אכפת מהמדינה" מציע הקשיש, "אל תוסיף להמנון כלום. לא משיח ולא אדם. אל תוסיף בעצמך ואל תרשה לאחרים להוסיף. שאם תוסיף – גם אחרים יוסיפו את שלהם, ונמצא שכבר איננו זוכרים את המילים המקוריות ולמה שרנו אותן בכלל".

מאמרים נוספים מאת אלישע בן אבויה

"הנקודה שבה ערך הוא גבוה ביותר או נמוך ביותר." כך מוגדר בויקיפדיה המושג המתמטי "נקודת קיצון" של פונקציה. במתמטיקה נהוג לצייר פונקציה בצורה של קו על מערכת צירים.

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.

עוד רגע קט בתי הספר יפתחו שוב את שעריהם ומאות אלפי תלמידים ישובו לשנת לימודים נוספת או יתחילו אותה לראשונה.