תנועת חזון

פרקי אבות- רלוונטי מתמיד

 

פרקי אבות: דברי רבנים... אז והיום...

 

מועמדים לרבנות האשכנזית הראשית: הרב דוד לאו, הרב אליעזר איגרא, הרב דוד סתיו,הרב יעקב שפירא. אולי יש עוד, קשה לעקוב!

סעיף ד: פרקי אבות:

(ד) יוֹסֵי בֶּן יוֹעֶזֶר אִישׁ צְרֵדָה וְיוֹסֵי בֶּן יוֹחָנָן אִישׁ יְרוּשָׁלַיִם קִבְּלוּ מֵהֶם. יוֹסֵי בֶן יוֹעֶזֶר אִישׁ צְרֵדָה אוֹמֵר, יְהִי בֵיתְךָ בֵּית וַעַד לַחֲכָמִים, וֶהֱוֵי מִתְאַבֵּק בַּעֲפַר רַגְלֵיהֶם, וֶהֱוֵי שׁוֹתֶה בַצָּמָא אֶת דִּבְרֵיהֶם:

טוב נזכור שהוזכרו שמעון הצדיק ואנטיגונוס איש סוכו, והחבר'ה עכשיו שמולנו, יוסי ויוסי קיבלו במסירה, למדו אצל שני אלו. זה סוג של כותרת. בפעם הבאה נדבר על מה יוסי בן יוחנן אמר. הפעם זה רק ד. 

אז דבר ראשון, הם למדו מהם, אבל פה בפעם הראשונה שניהם מוזכרים בשמם המלא, ללא כינוים וכולל מוצאם, מעין תעודת זהות. אז יוסי שזה שינוי השם יוסף בהגיה בבלית. הוא בן יועזר, מי מהם איש צרדה? ומה זו צרדה? צרדה זו האצבע הארוכה ביותר ביד. כן כן זו שבאמצע אצל רובנו...צרדה היא אולי עירו של ירבעם בן נבט מנחלת אפרים ואולי לא, יש על זה ויכוח. בכל מקרה הם היו תחת שלטון היוונים. וההלניזם והבבליות היו בשטח. 

יוסי זה, היה ראש הסנהדרין הראשון בתקופת הזוגות, יחד עם יוסי השני. פיצול ראשויות? שני ראשים המנהיגים את העם? 

יש משהו מיוחד בזוגות, הם הפכים ומשלימים, גם בתורתם, לפעמים הם שווים לפעמים הם מורה ותלמיד, אבל התורה שלהם היא של מחלוקת קדושה, מדוע העם שהוא כזכור הממנה מבין תלמידי החכמים את ראשיו מדוע רצו דווקא שניים? 
אז האמת היא שזה היה דווקא מקובל פעם. למשל בספרטה היו שני מלכים. באתונה 10 מפקדים ראשיים. ברומא טירנים בזוגות ושלישיות.. זה היה מקובל כגורם מאזן ממתן, וגם יעיל. מלך אחד זה נחשב מיושן אולי אפשר שניים.

למה חשוב יחוסם המשפחתי והמקומי, דווקא בגלל זה. הם מייצגים אזורים ומייצגים רקע, ומייצגים משפחות, חמולות. זה לא סתם משהו, בגלל שההלכה עצמה התפתחה מתוך החיים נוצרו שיטות ומנהגים שונים בין אזורים שונים. ידועה לכל שיטת סנהדראות לשבטים הפדרלית של התנ"ך שהמשיכה עד קום המדינה. כל עדה, שבט, פסקו הלכה לפי מסורת מקומית. כאשר יש גבולות גיזרה, עקרונות יסוד ושיח פתוח עם חכמי הקבוצות האחרות. וגם כינון ועד עליון משותף או קבלת סמכות של חכם על אזורי על שבטי שכזה. בזמנו זה היה מוסדר בנהלים ברורים. לכן לפני שאתה אומר תורה תגיד מי אתה שנדע אם להקשיב לך או לא. ואיך להקשיב לך. כעצה, כחוק, כתקשורת אלינו, האם התמתנתה האם החמרתה וכו ביחס למסורת שלך.

אחרי שהבנו מי הוא, יוסף יוסי המבטא דווקא חלקים צפוניים יותר רחוקים יותר מהמרכז הירושלמי הפדרלי, והבנו את המרחב והזמן, ניגש לאמירתו.
אתה השומע צריך שביתך הפרטי יהיה בית ועד לחכמים כלומר אזור ציבורי לענייני ציבור, משפט, פוליטיקה(אין הפרדה בין זה לבין דת או רוחניות..) החכמים היו נבחרים גם ברמה הקהילתית, מי יהיה שוטר הקהילה מי השופטים, מי המנהלים לנוי, תרבות וכו. ראש הקהילה וכדומה, בעיר ובכפר. ותיהיה כל הזמן ליד רגליהם כלומר תשרת אותם, תקשיב לאופן ההתנהלות, זה קריאה לאדם הפשוט להעמיד את ענייני הציבור במרכז חיו דווקא בגלל שהם רחוקים מהמרכז הפדרלי, ולכן האחריות היא אישית וקהילתית מאוד. כאמור והיה שותה בצמא את דבריהם... ואולי גם אתה תיהיה חכם או ילדך . אבל זה חשוב גם בשביל החכמים שהקהילה עצמה תראה מעורבות אחרת הם יחפפו, יושחתו וימאסו בתפקידי ציבור כי אין בהם תוכן ועניין ואין הם מקבלים מעמד יאה לעמלם, הם פרייארים, ולכן גם ילכו לשם אנשים בינוניים.

יוסי בן יועזר יודע שכדי להחזיק את הקהילות ולגרום לפריחתם צריך שהטובים והחכמים יהיו מעורבים ומתוגמלים. בית ועד, זה בית התוועדות,התוודעות... והתוועדות זה גם מקום שבו עדים זה לזה בעניני רוח וענייני חול, מתקשרים, מכירים, מדברים, נפגשים, צוחקים, מקבלים יחס ונותנים יחס, זה מקום שמאפשר לאנשים לגדול ולהגדיל. אחרי שמחליטים משתפים פעולה באופן מאוחד למימוש כי לכולם היה מקום בקבלת ההחלטות.לא כמו היום.

הרקע התקופתי זה הלניזם, אינדיבידואליות חזקה שנכנסה לחברה בעקבות הפילוסופיה והחשיבה היוונית עצמה, והנאות הבשר והשעשוע אשר נעמדו כמרכז להתעניינות התרבותית החדשה. קצת כמו בימינו, טלוויזיה לבד, ובפרהסיה בעיקר שטויות. אז כאן יוסי, יוסף מחבר השבטים, אומר דווקא עכשיו על תלך אחרי הנוצץ ואל תוותר על המשותף זה ירושלים.. אבל בינתיים תתמקד בעולמך ועצב אותו, עשה לעצמך בית תרבות, אפילו בבית, הזמן חברים, תאכלו, תדברו, תיפגשו ואולי תיראו את עצמכם באחר מידי פעם, זו האלטרנטיבה וגם זו דרך מסורת ישראל לכתחילה.

נזכור שזה אמירה של אחד מראשי העם ושבפסוק זה הוא מעמיד את תורת דורו.

היו ברכה

ליאור בן חיים

תוכניות עם הרב דוד סתיו- ועץ אחים: 

תכנית מס' 1 - תפקיד ההלכה

תכנית מס' 2- ההלכה והרבנות

תכנית מס' 3 - הרב והרבנות בדורנו

מאמרים נוספים מאת תנועת חזון

פרויקט פיתוח סביבתי ישוב הדעת

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.