צו 8 ליריב אופנהיימר

צו 8 ליריב אופנהיימר

יריב אופנהיימר, בן 34, רווק, מתגורר בתל אביב, בוגר תיכון בליך בר"ג. מגיל צעיר פעיל במפלגת העבודה. לקח חלק בהפגנות בעד ממשלת רבין ונגד הימין על רקע הסכמי אוסלו. שירת כמ"כ טירונים במסגרת הנח"ל ולאחר השירות הצבאי שב למפלגת העבודה כמנהל אגף הנוער. בשנים האחרונות מכהן כמזכ"ל ודובר שלום עכשיו. מקפיד להתייצב לשירות מילואים קרבי מדי שנה. ארבע פעמים בשבוע רץ 10 ק"מ ולאחרונה גם בשלן חובב.

1. לאום: יהודי או ישראלי?
, אני מאמין שהישראליות כוללת בתוכה את מימוש הזכות של העם היהודי להקים בית לאומי בארץ ישראל, ובלבד שהמדינה תהיה מדינה דמוקרטית ובה זכויות שוות גם למי שאינו יהודי. הלאום שלי הוא ישראלי ובתוך הישראליות אני רואה עצמי חלק מהרוב היהודי.

2. דת ומדינה: ביחד או לחוד?
, המדינה חייבת להיות מופרדת מהדת, תקציב המדינה צריך לאפשר לכל הדתות לספק את כל שירותי הדת, אך מעבר לכך, כל אדם זכאי להחזיק באמונתו ולחיות את חייו על פי רצונו החופשי.

בשאלות של מעמד משפטי כגון נישואין, גירושין וחזקה על ילדים, על המדינה שלא לקשור בין השתייכות דתית לבין סטאטוס משפטי. יש להפריד בין ההליך הדתי לבין הרישום המשפטי בהליכים אלו ולאפשר לכל אדם להינשא, להתחתן, ולחנך את ילדיו על פי ראות עיניו ואמונתו.

3. השתתפות שווה בנטל?
, המצב האופטימלי הוא שכלל האוכלוסייה תזכה בזכויות שוות לצד חובות שוות, יחד עם זאת אינני מאמין בכפייה גורפת ומיידית של עמדה זאת לא על המיעוט הערבי ולא על המיעוט החרדי. על מנת לממש את התיאוריה זקוקים הזרמים בחברה להדברות שתוביל לפתרון שיוסכם על כולם כגון שירות לאומי מורחב.

4. איך צריכה להראות השבת הישראלית?
, השבת בישראלית שונה אצל כל אדם, אך כחברה אני סבור שהמדינה חייבת לאפשר לציבור הדתי לשמור על השבת, אך לצידו על המדינה לאפשר גם לציבור החילוני לנצל את חופשת סוף השבוע בחופשיות. לצורך כך, על המדינה לאשר תחבורה ציבורית בשבתות ופתיחת עסקים באזורים חילוניים. יחד עם זאת, יש לשמור על זכויות העובדים ובעלי העסקים הקטנים לזכות ביום חופש שבועי, לכן סוגיית פתיחת החנויות בשבת צריכה להיות מוגבלת לאזורים מצומצמים בלבד, מחוץ למרכזי הערים.

5. חינוך : מהו המסלול האידיאלי מבחינתך?
, בעיני החינוך איננה מילה נרדפת לשטיפת מוח, אלא להרחבת אופקים, ידע ואפילו דמיון. חינוך טוב הוא חינוך שחושף את התלמיד לכלל הזרמים, הדעות והעמדות בחברה, חינוך טוב מציע לתלמידים מגוון של רעיונות ותיאוריות ואיננו חושש ממתן במה לעמדה זאת או אחרת, ובלבד שהעמדה המובאת בפני התלמידים איננה גזענית או בעלת אופי אלים. חינוך חייב להכיל בתוכו עולם ערכים שמבדיל בין טוב לרע, בין מותר ואסור, במיוחד בכל הקשור ליחסים שבין אדם לאדם.

6. הפגנת הענק חשובה הבאה צריכה להיות בנושא:
, הפסקת הבנייה בהתנחלויות, יציאה מהשטחים והשגת הסדרי שלום עם העולם הערבי.

7. קבלת צ'ק פתוח, איזה פרויקט חברתי אתה הולך להרים?
, אני מאמין גדול במושג מדינת רווחה ולכן אני לא חושב שאזרחים צריכים למלא את מקומה של המדינה ולקדם מכיסם פרויקטים חשובים מאין כמותם כגון ספריות לעיוורים, חקר הסרטן, מתן שירותי הסעדה, יצירת מאגר מוח עצם וכו. המדינה לא צריכה להסתמך על הרצון הטוב של האזרח.

אם אוכל לקדם פרויקט לבחירתי, אשקיע את הסכום בפרויקט מחשב לכל ילד, לילדים ממשפחות רווחה על מנת להדביק את הפער הדיגיטלי מול אוכלוסיות בעלי אמצעים.

8. עם מי מהמחנה השני תרצה לשבת לצהריים? עם מי בשום אופן לא?
, אשב לצהריים עם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אשר לצד עמדותיו הימניות, הוא מפגין רוח בית"רית ראויה לציון בשמירה על הדמוקרטיה הישראלית ועל כבודה של הכנסת, גם כשהדבר עולה לו במחיר פוליטי פנימי.

לא אשב לארוחת צהריים עם תומכיו של כהנא. כפי שאנטישמיות בעיני היא תופעה בלתי לגיטימית ופסולה, כך גם הכהניזם והעמדות הגזעניות כנגד ערבים אינם לגיטימיים ויש להוקיע אותן ואת הדוגלים בהן.

עוד צווי 8

 

מאמרים נוספים מאת אבינועם הרש

מי אשם בכך שהילדים שלנו משתוללים ברחובות? הכיבוש? החמסין? מערכת החינוך? ואולי דווקא טוני סופרנו? אבינועם הרש מזמין אתכם לסיור מודרך בנפש הנערית

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.