קוד הלבוש הישראלי

קוד הלבוש הישראלי - תוצאות הסקר

21.8.2011

סקר צו פיוס מגלה: רוב הציבור סבור כי הרחוב הישראלי מציע מפגן לבוש חושפני מידי. מן הסקר שנערך במסגרת פרויקט "קוד לבוש" באתר, עולה עוד כי 70% מכלל הציבור תומך בהנהגת קוד לבוש במשרדי ממשלה בהם יש קבלת קהל.

קוד הלבוש הישראלי

בשבועות האחרונים עסקנו בהרחבה הנושא קוד הלבוש הישראלי. בדקנו כיצד מרגישות נשים המחויבות להלכות הצניעות, ומה מכתיב את אופן לבושן של נשים חילוניות המשוחררות לכאורה מכללי לבוש. ארחנו את הרב שמואל פפנהיים, את העיתונאיות החרדיות הניה שוורץ ושלהבת חסדיאל ואת העיתונאיות לינוי בר גפן ונילי לנדסמן.

אבל מה שחשוב מבחינתנו הוא מה אתם חושבים. סקר מיוחד שהזמנו בדק את התפיסה הישראלית לגבי קוד הלבוש במרחב הציבורי. רצינו לבדוק מה חושב הציבור על מה שנקרה לעיניו ברחוב, האם הוא רואה בצניעות שמרנות, או כבוד עצמי, האם הוא רואה בחשיפה שחרור וחירות אישית או התגרות ופרובוקציה.

הסקר שביצעה עבורנו חברת זטה-טולס ושנערך במקביל גם בדף הפייסבוק של צו פיוס העלה כי אנחנו שמרנים יחסית בכל הקשור להרגלי הלבוש במרחב הציבורי: רוב מכריע של 88% מכלל הציבור בישראל חושב כי צורת הלבוש כיום ברחוב הישראלי היא חושפנית מדי. נתון זה נשמר גם בחלוקה על פי משתנה דת והיא משותפת לכלל הציבור: מהמחקר עולה כי 88% מציבור חובשי הכיפות סוברים כי הרגלי הלבוש כיום חושפניים מדי ואילו 81% מהחילוניים מחזיקים אף הם בדעה זו.

הסקר נערך במסגרת פרויקט מיוחד שעלה לאחרונה באתר האינטרנט של "צו פיוס" אשר בו מציגים כותבים שונים מכל גוני קשת החברה הישראלית את דעתם בעניין.

הסקר גם ניסה לבדוק האם הציבור בישראל חושב כי יש להגביל בצורה מכוונת את צורת הלבוש וגם כאן עלו ממצאים מעניינים. כ - 70% מכלל הציבור תומך בהנהגת קוד לבוש מוסכם במשרדי ממשלה ורשויות בהם יש קבלת קהל כאשר 62% מכלל החילוניים תומכים בהנהגת קוד לבוש לעומת רוב מכריע של מעל 90% בקרב אלה שהגדירו עצמם כדתיים או חרדיים.  אחוז התמיכה בהנהגת קוד לבוש כאשר מדובר במקומות עבודה פרטיים יורד מעט אך עדיין נותר גבוה: כאשר למעלה ממחצית מהציבור חושב כי יש לקבוע בצורה מוגדרת כיצד יש להתלבש כאשר אנו הולכים לעבודה.

עמדת הציבור, כך עולה מהסקר, היא פחות נחרצת בכל הקשור להתערבות המחוקק בתכנים פרסומיים (למשל, פרסום חוצות או שלטי אוטובוס) הכוללים מסרים חושפניים. הסקר מעלה כי 40% מכלל הציבור תומך בהתערבות המחוקק בפרסומות בעלי מסרים מיניים לעומת 40% אשר מתנגד לכך.

עליזה גרשון, מנכ"לית "צו פיוס" מציינת כי "במדינת ישראל, הלבוש הוא צומת נוסף שסביבו נפגשים חילונים, דתיים וחרדים וכך, לצד אווירת המחאה, אנו מבקשים לקיים דיון ציבורי אשר עוסק בשאלות הקשורות לאופן בו נוכל לחיות חיים משותפים והיכולת שלנו להגיע לנקודת מפגש שתכבד את כולם במרחב הציבורי הישראלי. אנו מזמינים את כולם לקחת חלק בדיון שנערך בימים אלה באתר שלנו".

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.