צו 8 לשיר אלוני

23.8.2011

צו 8 - תעודת הזהות הערכית של דמויות מפתח בציבוריות הישראלית. 

שיר אלוניילידת ירושלים, גרה בתל אביב, מוזיקאית וסטודנטית לתקשורת קולנוע והוראה בסמינר הקיבוצים. בת למשפחה חילונית, עקב בעיות במשפחה גדלה במשך מספר שנים אצל משפחה אומנת דתית-לאומית, אביה התחתן עם אישה קתולית וכך קיבלה בתור ילדה נקודת מבט מרובת אפשרויות על יהדות ואורח חיים. ממשיכה לקיים אורח חיים חילוני אך עם המון כבוד למסורת, לעולם הידע היהודי ולערכים היהודיים. ממנהיגות המחאה החברתית.

1. לאום: יהודי או ישראלי?

למה צריכים לאום? ההגדרה של זהות האדם כמשתייך לקבוצה כזו או אחרת נובעת מהצורך האנושי בביטחון, בתחושת שייכות לקבוצה שמגינה עליו לצורך הישרדות. לנו כיהודים יש צורך במקום בעולם בו נוכל לחיות בביטחון, וחשבנו שישראל תהיה המקום הבטוח הזה. אבל כרגע מה שלדעתי יכול להפוך מקום לבטוח עבור בני אדם באשר הם זה הויתור על הגדרות, על מפלגות, על מגזרים ועל מגדרים. פשוט להיות בני אדם. כשנהיה בני אדם הכל יסתדר.

2. דת ומדינה: ביחד או לחוד?

לחוד. לאדם צריכה להיות אפשרות הבחירה בחייו ובחייה אם לנהל אותם באמצעות מוסדות דתיים או לנהל אותם בכל דרך אחרת. זה גם רע ליהדות כשהדת מעורבת במדינה כי זה רק מרחיק את הרחוקים ממילא ולא מקרב אותם. כפייה מרחיקה, איפשור מקרב.

3. חברה: השתתפות שווה בנטל?

הגדרת הנטל (אגב, מילה נוראית, נטל) היא הגדרה שבדיוק כמו ההחלטה לערב דת במדינה כופה על ציבורים בעלי אורח חיים שונה אורח חיים שבו הערך העליון הוא שירות בצבא. יש ערך גבוה בכך שכל האזרחים יהיו פעילים למען החברה גם אם זה לא במסגרת הצבא אלא בהתנדבות למען מטרות חברתיות, וזה הערך שצריך להיות ה-"נטל". 

4. שבת: איך צריכה להיראות השבת הישראלית?

יום שמוקדש לעונג שבת. כל אחד ומה שמענג אותו. 

5. חינוך: מהו המסלול האידיאלי מבחינתך?

"חנוך לנער על פי דרכו". יש בערך הזה המון. מעבר לזה, אני מאמינה בחינוך מתווך ידע (שהמורה לא קובעת מה התלמידה אמורה לדעת, אלא מאפשרת לה ידע ממקורות שונים על הנושאים שמסקרנים אותה ופותחת לה דלתות), מאתגר-מפעיל ובמקביל גם מעניק ערכים של תרומה לחברה וסולידריות חברתית.

6. אזרחות: הפגנת הענק חשובה הבאה צריכה להיות בנושא:

כרגע הכנסת היא זו שקובעת מהי שיטת הבחירות ומבנה הממשל, שזה אבסורד. הדרישה העממית חייבת להיות דרישה למשאל עם בנושא הזה, כי רק העם צריך להחליט איך הכנסת אמורה להיבחר ולפעול כי הכנסת משרתת את העם ולא להיפך. אני מאמינה שכשנפתח את השאלה הזו לציבור נוכל לדון ברצינות בישראל של אחרי המחאה.

7. מעורבות: קיבלת צ'ק פתוח, איזה פרויקט חברתי את מקימה?

עמותה שתאפשר תקציב להפקת מאבקים, כמו הקרנות לקולנוע, על בסיס של תכנית מאבק מתוכננת ומוגדרת (למשל - אם מישהו רוצה להרים מבצע מזון לשכונות העניות וצריך תקציב מסוים, לאחר בחירות בין כמה יוזמות שמגיעות היוזמה הזו תקבל את המימון וגם כלים של ייעוץ ואדמיניסטרציה במידת הצורך).

8. קפה: עם מי מהמחנה השני תרצי לשבת לקפה? עם מי בשום אופן לא?

אין אנשים שאני יכולה להגיד שהם מחנה שני לי. מוכנה לשבת עם מי שרוצה וצריך, וזה מה שקורה לי המון במחאה הזאת - אני פוגשת אנשים מהמון ציבורים שונים ומנהלת איתם שיחה בגובה העיניים. נכון שלפעמים זה מאתגר לדבר עם בנאדם שמשוכנע שאני שונאת אותו, אבל זאת המטרה - לגרום לו להבין שאני רואה אותו כבנאדם לפני הכל ולכן אין לי שום דבר נגדו. וזה גם אתגר ענק לסלוח על דברים קשים, אני בטוחה שאצטרך לעבוד קשה עם עצמי אם אצטרך להיפגש עם הרוצחים בפיגוע באיתמר, למשל. אבל זאת יהדות אמיתית, להבין שענישה היא בידי שמיים ולא בידיי, ושהמרפא היחיד לשנאה שהובילה לפיגוע האכזרי הזה - הוא אהבה וראיית האדם.  

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.