שתי ילדות בכיתה
ליאת בר שישת

התחדשות חינוכית: אקולוגי וגם אידאולוגי

איך יוצרים סביבה לימודית דתית חילונית ועוד אקולוגית, בלי לטשטש את ההבדלים הייחודים שהופכים אדם למי שהוא? איך מגשרים על רצונות סותרים של קהילות? ליאת בר שישת מנהלת בית ספר "קרוב" על התחדשות דתית חילונית בשדה החינוכי

איך יוצרים סביבה לימודית דתית חילונית ועוד אקולוגית, בלי לטשטש את ההבדלים הייחודים שהופכים אדם למי שהוא? איך מגשרים על רצונות סותרים של קהילות? ליאת בר שישת מנהלת בית ספר "קרוב" על התחדשות דתית חילונית בשדה החינוכי

התחדשות יהודית ישראלית - פסח תשע"ג

ליאת בר ששתראשיתו של בית ספר קרוב בקבוצת הורים ממטע ויישובי עמק עדולם, שחיפשו לילדיהם מסגרת חינוך אחרת, המחוברת לילד ולסביבה. את היוזמה הובילה במסירות ובשליחות אין קץ אוריה קדרי. במקביל לכך קמה קבוצת הורים מההרחבה בנס הרים שחיפשה לילדיה בית הספר ברוח היישוב הקהילתי שלה – בית ספר משלב שמיועד לדתיים וחילונים כאחד.

המועצה ומשרד החינוך ראו את היוזמות הללו כבעלות פוטנציאל והציעו לאחד ביניהן. האיחוד בתחילת הדרך לא היה פשוט וגרר לא מעט מחלוקות ושאלות: מה יהיה אופיו של בית הספר? איך נתאים את עצמנו למערכת הציפיות השונה של כל קהילה?

למזלו של בית הספר, למרות הקושי הרב שחוו שתי קהילות האם, הצליחה קהילת בית הספר בתהליך ארוך ומורכב לייצר שיח מגשר ומקרב. בעיקר בזכות הורים רבים המעורבים בתהליך ומגלים מסירות אין קץ. אשרינו שזכינו. הורים כאלה, הם חלומה של מנהלת, משאב משמעותי עבור צוות בית הספר.

כמו ביציאת מצרים, מסע מפרך במהלכו יש לייצר אומה חדשה, גם במסע הפרטי שלנו אנחנו נתקלים בקשיים ובעיקר באתגרים, שהראשון שבהם הוא לייצר שיח יהודי חי ונושם שנותן לגיטימציה אמיתית לדתיים וחילונים כאחד.

בבית הספר שלנו מחנכים מורים דתיים וחילונים, ומתחנכים בו ילדים מבתים מגוונים ביחסם ליהדות ולדת. האתגר שלנו היה לאפשר מרחב ללימוד והעמקה עם התרבות היהודית, על הטקסטים הקאנונים והחדשים שבה, מבלי לטשטש את זהותם הייחודית של כל ילד וכל משפחה.

בנינו מרחב משותף בו לומדים הילדים שיעורי תורה, שיעורי מעגל השנה, בית מדרש, קבלת שבת ופרשת שבוע והכנה לחגים, שיעורים בהם נבנית שפה מגוונת וחיה ונרכשים כלים המאפשרים לכל הילדים להגיע כשווים וכבני בית אל העולם היהודי.

שיעור בבית ספר קרוב
מרחב משותף בו נבנית שפה מגוונת. תלמידים בבית הספר קרוב (צילום מסך מסרטון על בית הספר)

במקביל למרחב המשותף יצרנו מרחב נפרד אשר נועד להעמיק את הזהות הייחודית של כל קבוצה. וכך, בכל בוקר, פונים הילדים הדתיים להתפלל שחרית, והילדים החילונים משתתפים בשיח שדומה בריתמוס שלו לתפילה. הבידול ממשיך גם בתוכניות להלכות חיים ואורחות חיים, ובשיעורי משנה לדתיים וחילונים.

שיח נוסף שלאורו אנו מבנים את כל העשייה הפדגוגית הוא השיח האלטרנטיבי אקולוגי. השיח נועד לראות את הילד בכוליות שלו, לפגוש אותו עוד בשלב ההתפתחותי שלו, וללוות אותו בסביבה החברתית המיידית  ובסביבה הרחבה יותר, באופן אינטימי ואישי.

כמי שזכתה להוביל את המהלך הזה במהלך השנה האחרונה אני חשה ברת מזל, למרות האתגרים הרבים והדרך המורכבת. אני חשה ברת מזל שזכיתי לנהל את בית הספר בתקופת ההקמה והתהוות ולהיות חלק מהניסוי החינוכי המרתק. מי ייתן ונזכה להיות מודל שיוכל להיות מאומץ במקומות נוספים ונזכה להרבות אהבה בישראל ולייצר בית ספר שיהווה מוקד קהילתי ובית חינוך עבור כל הבאים בשעריו.

ליאת בר שישת היא מנהלת בית ספר "קרוב" בצור הדסה

מאמרים נוספים מאת ליאת בר שישת
מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.