הנתינה כדרך חיים: בי"ס משותף כפר אדומים

הנתינה כדרך חיים: בי"ס משותף כפר אדומים

11.7.2013

"אנחנו מתקיימים ממה שאנחנו מקבלים, אך חיים ממה שאנחנו נותנים" (ווינסטון צ'רצ'יל)

הנתינה כדרך חיים בביה"ס הממ"ד הנסויי המשלב כפר אדומים; תכנים ותהליכים המכוונים לחינוך חברתי משמעותי הנובע מערכי היהדות:

כתות ז' ח' בבית הספר מעורבות בכל שנה בתכנית מסודרת של התנדבות במספר אפיקים מקבילים, כשכל תחום מלווה בלימוד מעמיק ומשמעותי של נושא התרומה הפעילה לחברה.

בכל יום שישי התלמידים מתנדבים בשעת הלימודים האחרונה בנושאים כמו מיחזור, גני ילדים, מעונות, כתות אתגר, חונכות אישית, תחזוקה ועוד.

מסגרת זו נפתחת באופן מסורתי בתחילת השנה ביום מרוכז בנושא, המאורגן על ידי מורות השכבה. השנה נפתח היום בלימוד משותף של תלמידים, הורים ומורים בנושא הנתינה. במהלך היום נפגשו התלמידים עם פאנל של בני נוער מתנדבים שספרו על תחומי ההתנדבות השונים ושיתפו בתחושות, ב"מה הם מקבלים" ו"מה הקשיים שההתנדבות מעלה". בין הדברים שאמרו עלו דברים כמו: "חשוב לי לעשות. אני מרגישה שרק מדברים ולא עושים כלום", "חשוב לי לתת", "זה נותן המון סיפוק". בהמשך הביאו דוגמאות וסרטונים שהראו כיצד הנתינה היא דבר שנמשך כל החיים, וכי גם מבוגרים שידיהם מלאות עבודה מוצאים זמן להתנדב ולתת  מעצמם לחברה שסביבם.

 פלאש 90
ילדי כפר אדומים בחגיגת שבועות. צילום: פלאש 90

התהליך לווה גם בלימוד של תהליכי בחירה - כיצד לבחור את תחום ההתנדבות המתאים לכל אחד ואחת; בחירה שאינה מבוססת בהכרח על "הליכה עם החברה הכי טובה שלי" אלא על מציאת חבור אישי, עניני ומהותי לתחום בו רוצה כל אחד לתרום. לאחר מכן – יצאו התלמידים לדרך.

במקביל – מובילים תלמידי כתות ז' ח' את ועדות הקש"ר (קהילה של ערבות) בביה"ס, דבר שדורש מהם התנדבות נוספת הממוקדת יותר פנימה, לתוך בית הספר. התלמידים פעילים בתחומים כמו הפסקה פעילה, ועדת קריאה, משחקי חשיבה, מוסיקה, תקשוב, ספורט, ועוד, המכוונים כולם להעצמת תלמידים מכתות ד'-ו' ולהנאת ביה"ס כולו. התלמידים נשארים בבית הספר פעם בשבוע לשעה שהיא מעבר ליום הלימודים,מתכננים ומכינים את הפעילות של השבוע הבא בועדה.  כששאלנו את תלמידי החטיבה מה דחף אותם להתנדב להובלת ועדה, קבלנו תשובות כמו: "ביה"ס נותן לי המון כל הזמן, ואני מרגישה חייבת לתת קצת בחזרה", "חשוב לי לעזור לתלמידים צעירים יותר להרגיש טוב בביה"ס, להרגיש שהם שייכים וגם הם יכולים לתרום, כל אחד בתחום אחר".

באחד מימי הלימוד לקראת סוף שנה"ל עבר בית הספר לתפקד בפורמט בלתי שיגרתי – תלמידים מובילים תלמידים. היה זה יום שיא לועדות ובו חברי הועדות הפעילו את כל כתות ביה"ס בפעילויות שעשו שמוש בחומרים ממוחזרים, כיאה לבית ספר ירוק. ועדת פינת החי פתחה את שעריה לטובת ילדים שלא הסתדרו במסגרת הפעילות הכתתית, ואפשרה בכך לכל תלמיד בביה"ס למצוא לו מקום של רוגע וזמן איכות אישי במהלך היום הבלתי שגרתי הזה.

הרצינות שבה התיחסו חברי הועדות ומובילי הועדות לתפקידם היתה משובבת נפש וראויה לשמש דוגמה לפיתוח מנהיגות תלמידים, ולתרומה חברתית.

בכנס של ארגון מורשה שנערך בימים אלה, ייצגה תלמידת כתה ח' את מובילי הועדות בקבלת ציון לשבח על תרומה משמעותית לחברה. כשהתבקשה לספר מה נותנת ההתנדבות לחברי הועדות, היא ענתה: " אני רואה ילדים בכתות ד'-ו' שיש להם קשיים בעצמם, ופתאום הם מגלים שדרך הפעילות שלהם בועדה יש בכוחם לעזור למישהו אחר שיש לו קשיים... כשדוחפים מישהו למעלה, עולים ביחד אתו".

בביה"ס הממ"ד המשלב הנסויי בכפר אדומים מאמינים כי לימוד ומעשה חייבים להיות כרוכים זה בזה בצורה משמעותית, ובטוחים כי גישה זו תצמיח את תלמידינו כאנשים מודעים, וכשותפים טובים יותר בחברה הישראלית.

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.