שונאים לחינם - ט באב באתר צו פיוס

שונאים לחינם - ט באב באתר צו פיוס

15.7.2013

מה בין הקריאות "שונאים אותי!" כהתקרבנות מיותרת, ובין שנאה לקבוצת כדורגל? מי הראשון להכריז על אחרים שהם עמלק, ומתי בורחים מן השנאה? תשעה באב באתר צו פיוס

לינוי בר גפןלינוי בר גפן: פעמים בודדות בחיי חשתי שאני שונאת באמת. שנאה היא רגש חד משמעי, שנשען על הכרתו של מושא השנאה ומשטמה מכול נים וצד של מהותו. נוטים לבלבל את השנאה עם תתי הסעיפים שעשויים להזין אותה: סלידה, כעס, בוז, דחיה, עוינות. אלה הם רגשות שניתן לחוש כלפי רק חלק מההתנהגויות והתפיסות של מושא הביקורת, מבלי לשנוא אותו. מהר מדי ממהרות קבוצות להכריז על עצמן כשנואות. יש בכך רווח גדול: שנאה נתפסת בטעות כרגש עיוור וטיפש. קשה יותר לקבוצות תחת ביקורת להתמודד עם העובדה המרה שטרם הגיעו לדרגה ה"נעלה" של קורבן שנאה והן ממהרות מדי להתקשט בתואר. חכו עם השנאה, יש לכם עוד הרבה דרגות קושי בדרך.

אלישיב רייכנראלישיב רייכנר: יומיים לפני תשעה באב, פחות מארבעים ושמונה שעות לפני תחילת הצום על חורבן בית המקדש, החליט הרב שלום כהן הנכבד שזהו העיתוי המתאים ביותר לכנות אותי ואת שאר חבריי חובשי הכיפות הסרוגות בכינוי החמור ביותר שנמצא באוצר הקללות היהודי: עמלק.

הרב שלום כהן לא מכיר אותי באופן אישי כשם שהוא אינו מכיר את רוב חובשי הכיפות הסרוגות, אבל לא הייתה לו שום בעיה לשייך אותנו לאלו שמצווה למחות את זכרם מתחת השמיים. לא פחות. כמה אירוני שמי שמתבטא כך נקרא רב, ששמו הפרטי הוא שלום, וששם משפחתו הוא כהן – מה שאומר שמידי בוקר הוא מברך את המתפללים בברכת כוהנים שמסתיימת במילה שלום. המילון מגדיר את הביטוי שנאת חינם, שבגללה חרב בית המקדש השני, כשנאה לא עניינית שבה אדם מתעב אדם או קבוצה ללא כל סיבה מעשית, רק בשל העובדה שיש לו או להם תפיסה אחרת ששונה משלו, או בשל העובדה שהם שייכים לקבוצה אחרת משלו. ליד ההגדרה המילונית אפשר להוסיף השבוע כדוגמה את התבטאותו של הרב שלום כהן. תודה לרב על ההמחשה, וצום קל.

אורי משגבאורי משגב: יחסי הציבור של השנאה הם גרועים מאוד. היא נחשבת חומר מזיק, הן ברמה האישית והן בזו הציבורית. החטא הקדמון הוא כמובן בקלישאה על אותה שנאת חינם שבגללה חרב בית המקדש. הוא לא חרב בגללה אגב. הוא חרב מאותה סיבה שכל ריבונית יהודית בארץ ישראל תיחרב בעתיד - קנאות אידיאולוגית מטורפת בשם לאומנות יהודית. ובכל מקרה, נדמה לי שהגיע הזמן לטלטל קצת את הטאבו הזה. יש שנאות עקרוניות שמקפלות בתוכן דווקא עולם שלם של ערכים חיוביים מנוגדים. האנטיתזה. כך למשל השנאה הספורטיבית שמטפחים המוני ישראלים במשך עשרות שנים לשלטון היחיד המפלצתי והדורסני של מכבי תל אביב בכדורסל היא תמונת מראה. זו שנאה שמקפלת בתוכה אהבה גדולה - לצדק, לשוויון, לתחרות, לחלש, לחירות. לא בכדי סיסמת תנועת ההתנגדות הייתה ונשארה במקרה הזה "יש בי אהבה והיא תנצח".

יחזקאל נפשייחזקאל נפשי: באשר לעניין השנאה, או שנאת חינם, או בכלל רוע מהותי, אני סבור כך: החיים מתנהלים לפי תומם, ובהרמוניית החיים עצמם אין טוב ורע. הללו הם מושגי אנוש שהמציאו בני האדם. בקיום האלוקי, הדתי, ההרמוני של היקום, המושגים הללו בטלים לגמרי ואין בהם ממש. אולם אני בן אדם, ולכן אני מסתכל על הדברים באופן שהוא רציונאלי לבן תמותה. לכן אני חושב שאחת מן המצוקות הגדולות ביותר, שהיא אולי האירוניה הגדולה ביותר של קיומנו ורשת הסתירות הכבירה ביותר, היא שהטוב בעולמנו אינו יכול להתקיים בלא היפוכו הגמור, הרוע. יש רוע ביקום בבני אדם מסוימים. אני חושב שניתן כמעט להריח אותו. כשבא לפניי אדם שבו כוונות זדון, אני יכול להריח את הניחוח שלו נודף למרחק, ואם כך, פשוט אפנה ממנו והלאה, ואחפש את חיקה החם של האמונה בטוב.

 

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.