[Skip Header and Navigation] [Jump to Main Content]
עמוד הבית
אזהרה ההקצנה מרחיקה אותנו זה מזה
דתי וחילוני
משיח בתל אביב
דגל הגאווה
קמפיין אוטובוסים 1
שיחה חילוני חרדי
טהראן זה שם
שוטרים וחרדים
הפילוג בעם מסוכן לישראל
אזהרה שנאה מחלישה אותנו
  • מי אנחנו
  • דעות ומאמרים
  • הבלוגיה
  • פרויקטים
  • סקרים ומחקרים
  • עמוד הבית »
  • פיוס, יש חיה כזו?!
עידכוני רסס
  • מאמרים
  • הדעתנים
  • צו 8
  • סרטון בגוף האומה
  • פרויקטים
  • הבלוגיה
  • הצטרפו לפעילות
  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • English

עוד בתוכן גולשים

  • הבלוגיה
  • YouTube צו פיוס
  • פייסבוק צו פיוס
  • פיקאסה צו פיוס
  • פליקר צו פיוס
עידכוני רסס לבלוג
שברי לוחות
הרהורי תשובה
גשר המיתרים
בין Like ל- SMS
בדרך החוצה
נקודה קטנה למחשבה
איסטרא בלגינא
דבר דר
חלום על קביים
אחותי החילונית
מוצאת חן
יושב על הגדר
קליפת רימון
דברים שרואים
על כביש 1
הירושלמית
בין שאלה לתשובה
מתחת למגבעת
ראש המועצה
בלוג צו פיוס

הירשמו לידיעון צו פיוס

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

קבל עדכונים מהבלוג

פוסטים נוספים בבלוג

החרדים מתבוססים בביצת המגננה, האם כחילונים תעזרו לנו?
משתלטים לנו על השיח? על הדרת נשים והדרת חרדים
עיזבו אתכם, קצרו את האף, זה ממילא לא פוגע בכם. פוסט לוחמני.
צהל מתרגל הרעבת סוסים, התוצאה עלולה להיות מוות.
מחאת האוהלים ושתיקת הכבשים.
להפסיק את שלטון החרדים על ערכי היהדות
החרדים והמדע, ומה אין לנו נגד דה וינצ'י...
ירושלים של זהב או של אור
לומדים לדבר בחרדית וחילונית
יצאנו כגרים ממצרים, ומה עם הגרים היום?!

הדעתנים

נטל אחד לכולם / יעקב אייכלר
יעקב אייכלר
סערת חוק טל: מתעקשים לדבר על שוויון? בואו נחליט קודם מהו נטל, מהו שוויון ולמה שירות בגלי צה"ל חשוב לעם ישראל יותר מלימוד תורה. יעקב אייכלר מגיב למתקיפי...
עוד...

צו 8

צו 8 למאיר עוזיאל
מאיר עוזיאל
צו 8 - תעודת הזהות הערכית של דמויות מפתח בציבוריות הישראלית.  
עוד...

הבלוגיה

למי מתאימים בתי הספר? / מיכל ברמן
צו פיוס
איזו התרגשות ואיזו שמחה! זאטוט הבית, תלמיד מצטיין בגן בתיה, קיבל מכתב בדואר. על החתום: המועצה האזורית. הגיע הזמן לרשום את הפעוט לכיתה א'! בין שלל הפרטים...
עוד...

מאמרים

קַנָּאוּת - פרויקט מיוחד
קנאות פרויקט מיוחד
בשנה האחרונה שלטו כאן צבעי השחור ולבן. תרתי משמע. החברה הישראלית כולה מחאה. הקנאים לדבר ה' תוקפים ברחוב, הקנאים לחופש הביטוי מתקוממים מול חוקי צנזורה,...
עוד...

ענן תגיות

אלוהים אמונה אפליה בן אדם לחברו גולה גזענות דורון מטלון דיאלוג דיכוי דרך חיים דת דת ומדינה דתיים דתים דתל הדרת חרדים הדרת נשים הפרדה הפרדת דת ממדינה הקרן לישראל חדשה הקשבה התערטלות זהות יהודית חברה ישראלית חופש חיים משותפים חילוניים חילונים חינוך חינוך משותף חלשים חרדים חשבון נפש חתונה יום כיפור ירידה מהארץ כדורגל כנסיה כסות כפיה דתית כפיה חילונית כפייה לא מצונזרת לוח השנה מג מחשבה מסורתיים מסורתים מצוות מתנחלים סטודנטים סליחה עזרה ערכים פוליטיקה פוסקים פייסבוק פרוייקטים צבא צדק חברתי צדק יהודי צוערים צו פיוס קורס קצינים קיצוניות קנאות ראש השנה רבנים שביל ישראל שד עדתי שירת נשים שלמה פוקס שסעים תורה תנ תקשורת תרבות תרומה
מתחת למגבעת
מתי הורוביץ
הבלוג של מתי הורוביץ
תכנות

הצצה אל מחשבות הרוחשות מתחת למגבעת השחורה.

לפרופיל המלא

פיוס, יש חיה כזו?!

יום ה', 12/08/2010 - 16:02
Submitted by הורוביץ מתי on יום ה', 12/08/2010 - 16:02
  • דת ומדינה
  • חיים משותפים
  • חילונים
  • חרדים
  • כללי
  • הבלוגיה

רבנים סירבו להתייצב לחקירת משטרה
מאת: יהושע בריינר, מערכת וואלה! חדשות
יום שלישי, 10 באוגוסט 2010, 0:07



המשטרה זימנה לחקירה את הרבנים דב ליאור ויעקב יוסף בעקבות תמיכתם בספר "תורת המלך" הדן בהלכות הריגת גוי, אך השניים סירבו להתייצב. "תורתנו אינה עומדת לחקירה"


------------------------


לדבר על פיוס ולפרסם על פיוס - לא זה מה שיביא את הגאולה, סליחה את הפיוס.


הידברות ודיאלוג גם הם לא עוזרים אם בתום הדיון כל אחד נשאר בשלו, ואינו מוכן לקבל את עמדת זולתו.

הבעיה היא שכדי לחיות בשלום עם השונה והאחר צריכים מוכנות לראות את האחר השונה ממני נוהג אחרת ממני ועם זאת לא להוריד מערכו ושלא לדבר על זלזול, הפליה או כפיית אורח חיים.


היחס של החרדים אל השונה והאחר על רקע דת  - הוא רחמים. השאלה המפחידה את הלא חרדים היא "מה יהיה כאשר החרדים יעמדו בעמדות מפתח ושליטה שיאפשרו גם יחס של זלזול או הפליה".


האם החרדים יאפשרו לחילונים לנהוג באורח חייהם?
האם תקציבי התרבות ימשיכו לזרום לחיי תרבות שאין דעת חכמים נוחה מהם?


התשובה היא שלילית מוחלטת.


החרדים לא יאפשרו חילול שבת ציבורי. החרדים לא יתנו יתנו ידם לנישואים אזרחיים ולא לשום אורח חיים ציבורי הנוגד את חיי היהודים מזה 3000 שנה.


אם כן פיוס היכן הוא?
הפיוס מהכיון החרדי הינו חד סטרי: על היהודי החילוני להבין שיהודי - פירושו דתי. ואין שום משמעות ליהדות ללא שמירת אורח חיים נעים על פי התורה והמצוות.


כלומר הפיוס מהכיוון החרדי הינו דרישה מהחילוני להכיר בערכיות החיים היהודיים, ועל ידי כך לחיות עמם בשלום.


נשמע רע? בואו נעבור לצד השני של המתרס, כשהחרדים היו הרוב והחילונים מיעוט. (סך הכל לפני כ100 שנה)


היחס של החילונים אל השונה והאחר על רקע דת - הוא לעג וקלס במקרה הטוב. עצבים, תסכול, וכעס במקרה הפחות טוב. השאלה שלא הפחידה את החרדים היא "מה יהיה כאשר החילונים יעמדו בעמדות מפתח ושליטה שיאפשרו לא רק יחס של זלזול או הפליה אלא גם כפיית אורח חיים חילוני".


(החרדים לא פחדו משאלה זו משום שלא העלו בדעתם שאחיהם מסוגלים להתנתק מחיי היהדות בצורה טוטלית שכזו)


האם החילונים יאפשרו לחרדים לנהוג באורח חייהם?
האם החילונים יתקצבו חיי תורה כפי המצופה מיהודים?


התשובה היא שלילית מוחלטת.


החילונים כופים חיי חוק לפי חוקי הגויים ואינם מאפשרים לעמת את החוק עם היהדות. החילונים מנהיגים אורח חיים ציבורי המחקה את גויי הארץ ונוגד את חיי היהודים מזה 3000 שנה. אם היה באפשרותם היו מונעים כל תקצוב לחיים על פי התורה.


אם כן פיוס היכן הוא?
הפיוס מהכיון החילוני הינו חד סטרי: על היהודי החרדי להבין שיהודי - פירושו משמעות היסטורית בלבד. ואין שום משמעות ליהדות או לתורה והמצוות.


כלומר הפיוס מהכיוון החילוני הינו דרישה מהחרדי להכיר באי ערכיות החיים היהודיים.


נשמע רע? הביטו במראה.



תגובות

כנראה פיספסת משהו בדרך

נכתב על ידי יש ביום א', 15/08/2010 - 09:54

מתי היקר, אתה כנראה לא מבין משהו באופן בסיסי מאד.
מדינת ישראל איננה העם היהודי.
מליוני יהודים חיים טוב מאד גם בלי מדינת ישראל. חלקם אפילו לא מכירים במדינת ישראל.
מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי משום שכל יהודי בעולם, גם הסאטמר הכי קיצוני, יכול למצוא בה מקלט לעת צרה.
מדינת ישראל היא גם מדינה יהודית, משום שהתרבות היסודית שלה (לוח שנה, שפה, תרבות) היא תרבות יהודית.
אני שמח שאתה עדיין חושב שהיהדות בכיס שלך ורק אתה יודע מה המשמעות להיות יהודי (ואני מצטט: "על היהודי החילוני להבין שיהודי - פירושו דתי. ואין שום משמעות ליהדות ללא שמירת אורח חיים נעים על פי התורה והמצוות") - תודה שהסברת. באמת לא ידעתי עד היום מה המשמעות להיות יהודי.
עוד לא הרגשת שמישהו כבר לפני יותר ממאה שנה גזר לך חור בכיס והוציא משם קצת יהדות. יהדות יוצרת, מגשימה, ערכית.
אולי בגלל זה נשארה לך בכיס רק היהדות החרדית, ללא יצירה משמעותית, וגם ללא ערכים למעט שמירת היהדות החרדית, ללא שום דרך ארץ.
אחלה ערך - שמירת היהדות החרדית - אגב.

אז בוא נסביר שוב, מהתחלה. תרשה לי לצטט בקצרה:
"בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי. לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקוה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית...
ובדורות האחרונים שבו לארצם בהמונים, וחלוצים, מעפילים ומגינים הפריחו נשמות, החיו שפתם העברית, בנו כפרים וערים, והקימו ישוב גדל והולך השליט על משקו ותרבותו, שוחר שלום ומגן על עצמו, מביא ברכת הקידמה לכל תושבי הארץ ונושא נפשו לעצמאות ממלכתית...
זו זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית...
מדינת ישראל תהא...מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות...

נביאי ישראל - יש.
צדק ושוויון - יש.
חופש - יש.
שפה עברית - יש.
שמירת אורח החיים החרדי - אופס. חסר.
מוזר, לא?

כלומר שאתה פשוט מסכים איתי

נכתב על ידי הורוביץ מתי ביום א', 15/08/2010 - 10:55

טענתי בפוסט שהחרדים אינם מוכנים לפיוס עד שהחילוני לא יסכים שיהודי משמעותו שמירת אורח חיים יהודי כפי שהחרדים מציגים.

ואילו החילונים אינם מוכנים לפיוס עד שהחרדים לא יסכימו איתם שיהודי אין משמעותו אלא לאום (משמעות היסטורית) אבל אין ערך לחיי מצוות.

כעת אתה מייצג את החילוני בפוסט. תודה.
אך לאן זה מקדם אותנו?!

ההבדל בין חילוני וחרדי

נכתב על ידי יש ביום ב', 16/08/2010 - 00:55

בניגוד לחרדי שקובע שאין משמעות ליהדות ללא מצוות, באופן גורף, החילוני לא אומר שהיהדות היא רק לאום. זו שטות לומר זאת. הרי יש מליוני יהודים שעבורם זה לא רק לאום. החילוני יגיד ש- *בשבילו* היהדות היא לאום. אבל יקבל שעבור אחרים ישנם ערכים אחרים או נוספים.

אילו החרדים יבינו, כמו החילונים, שיש כאלה שחושבים אחרת, ושזה לגיטימי - אז יהיה פיוס. שים לב - אני לא קורא לחרדים להסכים חו"ח עם הדעה החילונית, אלא רק לקבל שהיא קיימת ולגיטימית.

מילים אחרות: שמותר לטעות. מותר לאדם אחר להחזיק בדעות שגויות. אני חושב שהחרדי טועה, והחרדי חושב שאני טועה. ההבדל בינינו שלי לא איכפת שהחרדי טועה.
ולכן - אני בהחלט מוכן לפיוס עם חרדים. במדינתנו המשותפת הם לומדים (כנראה יותר מאי פעם בהיסטוריה!!), מקיימים את אורח חייהם ולמעט דרישות מינימליות, איש לא מפריע להם.

נכון, על הדרישות המועטות או הרבות האלה נמשיך לריב, אבל כל עוד אני כחילוני אמשיך לקבל אותך כטועה לגיטימי - "הריב" הזה לא יפגע בתחושת הפיוס הבסיסית.
אם החרדים לא יכולים לקבל את החילונים כטועים לגיטימים, וימשיכו לנסות לתקן לחילונים את טעויותיהם בכוח, צר לי על כך כי יקשה מאד להתפייס.

אתה כותב מצויין

נכתב על ידי הורוביץ מתי ביום ב', 16/08/2010 - 01:29

אני מסכים עם ההגדרות שלך ומשמעותן מההיבט החילוני או כל היבט לפיו אין תכלית לעולם שממילא ניתן לקבל כל דעה כ"טעות לגיטימית" ו"לא איכפת לי שאתה טועה".

אך החרדים טוענים שיש משמעות ותכלית וכי אלוקים משפיע לעמו לפי רמת קיום המצוות שלהם - וכיון שכך הם לא יכולים לקבל את הטועים כ"לגיטימים" שהרי הם פוגעים במצב העם ורמתו הרוחנית הרצוייה.

לפי דבריך - כדי להגיע לפיוס - על החרדים להחליט כלפי עצמם שהחילונים אינם עוד חלק מהעם היהודי - *לפי ההגדרה החרדית*, ולזנוח את התקוה שיום אחד החילונים יחזרו בתשובה.

נקודה מעניינת למחשבה.

עם זאת אני חושב שהחרדים חשים אחווה וקשר בל ינתק עם האחים החילונים, שמבחינתם "ישראל שחטא ישראל הוא" - כלומר יהודי לעולם ישאר יהודי ועליהם להחזירו למוטב. ומסופקני אם יתנו לעצמם לקבל את החילונים כמות שהם ודי.
משהו בסגנון הורים שאינם מסוגלים להשלים עם בעייה של הילד/ה.

כתוב תגובה

מידע זה לא יפורסם
CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".
Image CAPTCHA
העתק את הכתוב בתמונה
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

מה זה צו פיוס?

צו פיוס הוקם בשנת 1996 על ידי קרן אבי חי. מאז ועד היום, פועל צו פיוס בדרכים שונות לעידוד ההידברות ולחיזוק קשרי הגומלין בין קבוצות ומגזרים בחברה. צו פיוס חותר לקיומה של חברה בה חיים זה לצד זה, בהבנה ובכבוד הדדי, חרדים, דתיים, מסורתיים, חילונים ובעלי השקפות אחרות על הרצף הדתי חילוני. עוד על צו פיוס

  • מאמרים
  • פרויקטים
  • English
  • דיאלוג
  • זהות יהודית
  • זהות ישראלית
  • מחקרים
  • סקרים
  • אתר בית אבי חי
  • קרן אבי חי
  • דרוש/ה שותפ/ה
  • צרו קשר
    • תנאי שימוש וזכויות יוצרים
    • הרשמה לידיעון

צו פיוס | טלפון: 02-6215353 | פקס: 02-6215351| דואל: mail@tzavpius.org.il
בית אבי חי, המלך ג'ורג' 44, ירושלים 91076

CPO - בניית אתרים דרופל סי.פי.או בניית אתרים 

[Jump to Top] [Jump to Main Content]