רחוב הרב קוק - צילום ויקיפדיה
אבישי עברי

בלדה לנאיבי

הרב קוק כבר חזה את כוחה ההרסני של ההפרדה בין המגזרים. אבישי עברי, אב לילדים שלומדים בבית ספר משלב, נדרש אל כתביו כדי לאשר את הבחירה שלו מחדש. אין מקום להפקרה על רקע היחס לאלוהים, ומי שלומד בבית ספר דתי, איננו פטור מתשובה. שנה טובה

שנת לימודים חדשה בפתח וזו הזדמנות טובה לדרוש בשבחו של החינוך המשלב, החלק הנועז במערכת החינוך הקורא תגר על ההפרדה החמורה הנוהגת בין "דתיים" ל"חילונים" והחלק אליו שלחנו שלושה ילדים הלומי חופש גדול ארוך מדי (הוא ארוך מדי, לא ניכנס לזה עכשיו כי זה לא הנושא, פשוט תאמינו לי).

לשם כך אתלה באילן גבוה ואצטט את גדול רבני ישראל בעת החדשה, הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, שיום פטירתו ב-ג' אלול חופף לפתיחת שנת הלימודים מדי שנה. במאמר בשם "מסע המחנות" שפירסם ב-1933, שנתיים לפני מותו, הוא קרא לזנוח את הכינויים "דתי" ו"חילוני", או כפי שהם נקראו אז "חרדי" ו"חופשי":

"ההבלטה של שני השמות הללו וההסכמה הדמיונית המקשרת את האישים הפרטיים שכל אחד מהם יתאמר לומר: אני הנני ממחנה זה, השני אומר גם הוא: אני הנני ממחנה זה, וכל אחד ואחד הוא מרוצה מעמדתו, הרי הוא סותם את הדרך של התיקון ושל ההשתלמות משני הצדדים".

כלומר, הפרדת הציבור לשתי קהילות מדומיינות על בסיס היחס לאלהים, קבוצה אחת של "מאמינים" או "דתיים" וקבוצה שניה של "לא מאמינים", "חילונים" או "חופשים", חוסמת בפני היחיד המשתייך לקהילות הללו את דרך התיקון. ודאי שיש הבדלים בין אנשים ביחס לתורת ישראל או לאלהים ובהתנהגות הנובעת מהיחס הזה.

אבל כל עוד אלו הבדלים בין אנשים פרטיים יכול לחול בהם שינוי, כפי שחל מדי פעם בתפיסותיהם של אנשים (ומהו חינוך אם לא שינוי מתמשך בתפיסות של אנשים לגבי דברים?), ברגע שקהילות מגדירות את עצמן דרך היחס שלהן לאלהים, השייכות הקהילתית חוסמת את דרך התיקון (שהרב קורא לה "תשובה"). הוא הביע חשש כי מי שילמד בבי"ס "דתי" יצפה רק מהחילונים לתקן את דרכיהם, שהרי הוא עצמו כבר "דתי" והשייכות המחנאית שלו הופכת אותו אוטומטית לאחד מ"הטובים". לעומתו מי שילמד בבי"ס "חילוני" יטפח בורות בכל הקשור ל"תשובה" ושאר מונחים שיחשוב שהם שייכים ל"דתיים" בלבד.

שתי התופעות שהרב חזה אכן מתקיימות לנגד עינינו, כמו גם תופעה נוספת מפניה חשש:

"כמו קיר ברזל עומד לפנינו בין מחנה למחנה, וההארה הכללית ממקור האחדות האלקית הקדושה המוכרחת להיות שורה על ישראל הגוי כולו, הרי היא כמו מתעלמת מעינינו, והננו ממששים כעוורים באפילה".

לא צריך להאמין בכוחה המיסטי של אחדות ישראל, כפי שהרב האמין, כדי לחשוב שיותר טוב ללמוד יחד מאשר לחוד ושיש מספיק גדרות ומחלוקות בחברה הישראלית מבלי שנוסיף ונייצר עוד כאלה. רבים מזדעזעים מהרעיון של מערכות חינוך נפרדות על בסיס מגדרי או על בסיס מוצא עדתי, גם הרעיון של הפרדה על בסיס שיוך סוציולוגי "דתי" או "חילוני" צריך לאבד את תו התקינות הפוליטית שלו.

מאמרים נוספים מאת אבישי עברי

חוק המרכולים. שבוע שלם עסקה התקשורת אך ורק בחוק מוזר שנראה כל כך חשוב עד שחברי כנסת הוזעקו מביתם באמצע שבעת ימי אבלם על מנת להעביר אותו (או להתנגד להעברתו).

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.

תגובות

נ ו, באמת, אבישי. על זה נאמר: "לקחתי את יצר הרע, ועשיתי ממנו אידיאל". איפה בדיוק מדבר הרב על בתי ספר? והאם יש מישהו אחד החושב שדתיים לא צריכים לעשות תשובה?

בענין הרב קוק . בשנות ה 20 של המאה הקודמת, השלטון הבריטי רצה לתת מדינה יהודית משני צידי עבר הירדן, הצהרת בלפור ולאחריה ועידת סן רמו היוו אבני דרך לכך, רוב ה 15 וחצי מיליון יהודים באירופה שהיו אנשי מזרחי חרדים לא שוכנעו לאחד כוחות עם התנועה הציונית (שהיו נראים להם כופרים ) מי שניסה לשכנע כאדם אדוק שידע את גודל צו השעה והחליט לנסות לאחד כוחות למרות חילוקי דיעות תהומיים היה הרב קוק , ההמשך ידוע - יהודים לא הגיעו לכאן בהמוניהם, ערבים דווקא כן ע"י הבריטים על מנת להוות כוח עבודה, ערבים החליטו שלא רוצים כאן יהודים בטח שלא כאדוני הארץ, הבריטים ירדו מרצונם לתת בית יהודי בעבר הירדן ותחמו עצמם ע"י ועדת פיל לשטחים קטנים בהרבה, באירופה גם הייתה אחרי כן מלחמה שכולנו יודעים מה היון תוצאותיה - אילו הייתה כאן בשנות ה 20 המאוחרות אוכלוסיה יהודית אדוקה משולבת עם ציונים בת כמה מיליוני נפשות - הא בכ"ז היה מתרחש האסון הזה ?- אולי לא, במקום זה ולמרות טעויות שלנו הוקמה המדינה - אבל עם טעם לוואי ועם קושי מתמיד לקיים אותה בשלום. חבל ...

pazit לידיעתך ''מי ייתן ויקום רב אמיץ שכמותו'' בנו של הרב המוזכר חי בטבריה אפשר ללכת ולשמוע ממנו דברים מחזקים נוספים...

אתה מסלף את דברי הרב קוק. הוא לא היה שולח את בנו לבית ספר שבו מביאים סנדביצ'ים עם חמאה ונקניק וילדים עושים מסיבות קולניות בשבת או קומזיצים ושבו נערים ונערות מתנסים התנסויות מיניות. הוא רצה לקרב בין חלקי העם, כן הוא חשב שהדתיים צריכים לעבוד על מידותיהם, כן. אך לא סבר שעליהם להתפשר על מחויבותם לתורה בשביל להיות "נחמדים." לעומת זאת היו רבים בתנועת העבודה שהבינו שאין מנוס מקיום זרמים ממלכתיים שונים כי אין הסכמה בעם. בתי הספר המשלבים הם טובים מאד אך לא מתאימים לכולם. הם מתאימים לדתל"שים, לעתים לחוזרים בתשובה או למשפחות מעורבות שיש בהן בן או בת זוג דתי/ת. באופן כללי הלחץ החברתי הוא להתחלן (בתיכונים). מעטים מתקרבים ליהדות בזכותם. גם להם יש עבודה רבה לעשות לפני שיוכלו לפנות לכל ציבור היעד שלהם.

ארשה לעצמי לנחש , שאבישי עברי אינו מחכה למוצא פיו של הרב קוק זצ"ל ( כלומר למראה מקום בכתביו) כדי לקבוע את הדרך ילך בה ואת הכיוון שלמענו יפיץ הסברה ותעמולה. ברור שלאבישי יש אג'נדה. הגון היה אם היה מכבד אותנו ומשתדל לשכנע אותנו במידע אמת , דהיינו מה המציאות אומרת . מה קורה לילדים דתיים שנשלחים לחינוך אין/יש אלוקים , ומה קורה לחילוניים שנשלחים לאין/יש . עליו להסביר מדוע משפחות דתיות ממש ( ואל יספר לנו שאין דבר כזה) בתקוע וכפר אדומים מוציאות את ילדיהם בשלב מוקדם ככל האפשר מבית הספר אין/יש שבמקום ומעבירות אותם לבתי ספר "יש" - אולפנות וישיבות תיכוניות. הרב קוק זצ"ל משמש כדקורציה בלבד ! אבישי לא מצטט את אגרת רי"ב של הרב קוק שבה הוא מביע תקוה שפועלים דתייםפ מתימן יקחו את מקומם של הפועלים הערב רב הבאין מרוסיה שלגרועים שבהם אין מקום בארץ כלל . אגב ברב קוק עצמו לא שלח את בנו לחינוך יסודי אין/יש.

האדון מיקי מנותק מהמציאות. כותב על איחוד דתיים וציוניים . יואיל ויבדוק ויראה שבשנות ה 20 אחוז גדול מהציונים היו דתיים במושגים של ימינו . כל מתישבי המושבות הראשונות היו דתיים , כולל נס ציונה הזערורית.

הדתיים לא יהיו מוכנים בשום אופן לאפשר לימוד משותף של ילדים וילדות ועל זה תיפול כל הצעה לחינוך משותף.

מר מיקי אנא דייק ,הבריטים היו והינם אנטישמים מהמעלה הראשונה והסיבה שלא נתנו לנו את עבר הירדן היה בכדי לתת אותה לירדנים שהחלק היה 80 אחוז מהשטח שנקבע בהצהרת בלפור ,באיבחת עט קצצו לנו חלק כה גדול מישראל,שאני בטוח שיחזור ,והוא ניתן על מנת שכל הערבים שבכאן היינו פלסטיקה יעברו לשם אך הם כדרכם בטומאה דבקו בפיסת הארץ שנותרה לנו ,ולעניין החרדים שלא באו אז יש הרבה דיעות בנושא ,אך החופשיים לא ניראו להם ככופרים ,אלא היו כופרים ואבי אבות הכופרים והם השאירו טעם מר בפיהם של החרדים בגולה ,כשרדפו אותם והלשינו עליהם וחברו למדינה למרר את חייהם על כל צעד ושעל ,האשימו אותם במרידות או התחברות למורדים וכששלחו כסף לישראל לקיים את הישוב העני האשימו אותם שהם שולחים אותם למורדים ,וכך היה כל ארץ וכנופויותיה ,כל ארץ ותעתועיה,עשו הכל לעקור תורת ישראל מהם והציונים עזרו בלהט,איך ניראה לך ,הייתה מתחבר לכאלה אים אתה היית הנירדף,ועתה לחיים במדינה מה הקושי לחיות יחדיו ?מהיכן נובע הקושי,וודאי מהחילונים ,מה אתם ומאיפה חוצפתכם לבוא ולבטל דת הראשונה בעולם.דת אמת שניתנה לעיני מליונים ,דת שהורגנו עליה אלפי שנים נירדפנו ,נירצחנו ,נשדדנו , וגורשנו ,וכל אלא חזרו באו עלינו שוב ושוב ושוב,אלפיים שנה בכל הארצות שבהם היו יהודים נפגעו ,ועל אפם וחמתם של הגויים אנו קיימים חיים ובונים ולומדים ,והם בלב חמוץ מביטים ותוהים הייך?נו אחרי כל זה ,עברנו את נבוכדנצר את המן את היטלר יש״וזיכרם האחר כל אלא יבואו בני עמנו דמנו ובשרנו ויעקרו את התורה ?היו לא תהיה,לעולם ועד,גם אים אתם לא מאמינים ,זה לא אומר שזה לא יקרא,אבל יום אחד בלי למוד תורה ,העולם נופל תחתיו מיד,האים עים כאלה תשתתף?מדוע לדעתך יש עד היום ,אנטי ציונים,ואנטי כל מה שהם מייצגים,

בני דורו של הרב קוק וגם דורות רבים שבאו אחריו - כבר עברו מהעולם. לא היה בכל הדורות רב שעשה כל כך לקרוב בין חילונים ודתיים - או באיזה טרמינולוגיה אחרת שתשתמשו כרב קוק. לא כל צאצאיו המשיכו בדרך התורה, בחלקם הגיעו, שומו שמיים, גם לתנועה הקיבוצית ומאוחר יותר לצמרת הפיננסית של מדינת ישראל. הגֶן הזה עדיין חבוי בהם ובעקיפין ישפיע אי פעם גם על הציבור הדתי השפוי.

פשוט סילוף!!. תקרא את שאר כתביו של הרב קוק בענייני חינוך ותראה שהוא לעולם לא כתב מה שאמרת אלא רצה שהיחס והתיקון יהיו הדדיים. בודאי לא חינוך מעורב וכד' אם היית מכיר קצת יותר ודאי לא היית כותב כך. כל כך רדוד ושטחי ומתאים לטשטוש השיטתי והשקרי של "צו פיוס". תמשיכו לשפוך כסף על דמגוגיה לפרנס כמה נאיבים ובורים ולדבר על תיקון החברה...

לצערי רואים מדבריך בורות!! מי שמכיר את כתבי הרב קוק יודע שתמך והעדיף דווקא תלמודי תורה, בהם לא לומדים לימודי חול, יחד עם זאת הוא אישר למי שמעוניין שילמד במוסד שבו לומדים גם לימודי חול. אך אתה גם צודק - הרב קוק בוודאי היה שמח שכל היהודים באשר הם ילמדו בתלמודי תורה!! אתה וילדיך מוזמנים להצטרף!!

כבוגר החינוך הדתי-פלורליסטי וכאדם שומר מסורת, צר לי שאתה מקדם את האג'נדה המשלבת תוך כדי הוצאת דברים מהקשרם וממורכבותם. הרב קוק סביר להניח, לא פילל שתשתמש בדבריו ובאידיאל הקירוב שלו לקדם תפיסות חינוכיות רחוקות ממנו שנות דור ותפיסה. במקום שבו אני למדתי נהגו ללמוד לעומק את הפילוסופיה של הרמב"ם, ולדבר על..., אך אף אחד לא התעסק באמת עם הי"ד החזקה של הרמב"ם והמשמעות המעשית שלה באורח החיים היהודי, ועדיין כולנו בנו מבתים דתיים ומסורתיים והייתה לנו מחוייבות הלכתית ברמה מסויימת. האידיאלים שאתה מדבר עליהם הם יפים וטובים, אך הם דורשים בסיס איתן! לא רק אצל הדתיים, אלא גם אצל החילוניים. בסיס של מישמש אידיאליסטי אין בו שום אתגר והתמודדות ולא יכולות להייוצר ממנו תפיסות רעיוניות עמוקות. את הבסיס לומדים ורוכשים בילדות בחינוך, בשלב המוקדם שבו הילד זקוק ליותר שחור-לבן מאשר לאפור, שהוא לא תמיד יודע להתמודד איתו... גם בתיכון מסגרות אפורות אינן מתאימות לכל ילד, יש הורמונים ואנרגיות ופזיזות שלא תמצא בשלבים אחרים, יותר שקולים בחיים. אני לא יודע מה הרקע שלך, אך אני מוצא שהרבה מתומכי החינוך המשלב במגזר הדתי הם בוגרי מסגרות שחור-לבן, שמנסים למצוא פתרון להתמודדויות שהם עברו בילדות ואינם רוצים שילדיהם יעברו גם כן. אני מבין לחלוטין מאיפה הם באים. אך אני חושב שהם טועים בדרך: הבית והמסגרות החינוכיות אינן צריכות לשדר על אותו גל! את הדגשי הסובלנות והפתיחות ניתן למשל לתת בבית, בנוסף למה שביה"ס הדתי נותן (ואת זה כן ניתן לדרוש מבית הספר ללא ללוותר על המסגרת הדתית הברורה). אחרים במגזר הדתי הם אלה שהפכו את החפיפניקיות לאידיאולוגיה (אני חפיפניק), ובמקרה הזה בהחלט נדרשת תשובה עמוקה והבנה שהחפיפניקיות היא עניין של נוחות וסדרי עדיפויות בחיים, לא שום דבר יותר עמוק מזה, ולא נכון לקשור לכך כתרים פילוסופיים. במקרה של תומכי המשלב במגזר החילוני, זה רצון לתת לילדים יותר מסורת, וזה מובן ביותר. בקיצור, בחינוך המשלב, בעיקר הדתיים מפסידים, החילונים לא מרוויחים את כל מה שקיוו להרוויח, כי ברוב המקרים בסוף התיכון כל החבר'ה של הילד החילוני הם גם חילונים (עם זיקה למסורת כמובן). הרעיון של שילוב צריך להיעשות בשלבים מגובשים יותר, אם במכינות קדם-צבאיות, אם במסגרות צבאיות (שם זה כבר נעשה בלית ברירה big time), או במסגרות אוניברסיטאיות וקהילתיות. שתהיה לך שנה טובה וקצת חומר למחשבה מחפיפניק מאמין ואוהב מסורת שמשלב בחייו ובחינוך ילדיו (אך עדיין שולח אותם למסגרות ברורות ולא משלבות)

נראה לי שבבית ספר מעורב רק החילונים יצטרכו להתפשר. 1. אי אפשר יהיה לקיים ימי הולדת וטיולי משפחות בימי שישי-שבת, שהם הימים הכי נוחים לאירועים כאלו. 2. חילוני לא יוכל להביא עוגה/עוגיות לחלוקה בכיתה כי הרי לא כשר אצלו. 3. בעיני ילד דתי מאמין, החילוני עושה ממש משהו נורא ומזעזע בזה שהוא לא מקיים את חוקי הדת, ואילו בעיני החילוני, הילד הדתי עושה דברים מיותרים, אבל לא נוראיים.

למה להסתפק בחינוך חילוני-דתי מעורב? למה שילד יהודי וילד ערבי לא ילמדו יחד?!

נא לא לסלף את דברי הרב,בחינוך כזה אין לא דת ולא טיפת דת,הורים שוגים כשהם שולחים את ילדהם למעורב ירושלמי,בסוף ילדהם יוצאים עם שאלות אפיקורסיות,בדרך כלל אלא הורים עם דת פרווה 

נא לא לסלף את דברי הרב,בחינוך כזה אין לא דת ולא טיפת דת,הורים שוגים כשהם שולחים את ילדהם למעורב ירושלמי,בסוף ילדהם יוצאים עם שאלות אפיקורסיות,בדרך כלל אלא הורים עם דת פרווה 

פיוס פירושו הסכמה וקבלת השטן.כתות דתיות סוטי מין שחיתות .הכל הוכנס ליהדות .ההלכה היא גלותית .התורה שבעלפה מוכח בכל גן שזה לא מדוייק. יהודי הוה מזרע ןלא מרחם.פרשת רות אם כיום תוצג לשופט זהו שוחד מיני ומנוגד לחוק אלוהי מפורש.ויש עוד הרבה .בקיצור הם מונעים מ21 מיליון יהודים להיכנס לעם ומונעים יכולת לשלוט בשטח שאלוהים הבטיח לאברהם.לא רוצה פיוס עם שטן .ראה אובמה אייטולה