עוד לא דיברנו על אלוהים
מיכל ברגמן

עוד לא דיברנו על אלוהים

מדוע מתחמקים במערכת החינוך הישראלית משיחה על אלוהים? איך מתווכים את אלוהים בצוות חילוני דתי?  – מחשבות על החינוך המשותף בישראל ועל אלוהים

כתבו: מיכל ברגמן וטובה עמיחי קרמר

ככל הידוע לנו, אלוהים כמעט ואינו מתקיים במערכת החינוך הישראלית וגם לא בחינוך המשותף לחילונים, דתיים ומסורתיים. לכן, שיחה על אלוהים היא חידוש בעולמות החינוכיים בהם צמחו אנשי הצוותים של החינוך המשותף: החינוך הדתי רואה באלוהים מובן מאליו – הוא כה חשוב, נשגב ונוכח עד שאין צורך לדבר עליו. החינוך החילוני מבוסס על תפיסה הרואה באדם ריבון יחיד לעולם. אלוהים הוא, לכל היותר, הד לימים רחוקים.

למה לדבר על אלוהים?

למרות הקושי אנו מציעות להתחיל ולדבר על אלוהים; כמחנכות, אנו מאמינות שאין שכל נושא ראוי לדיבור. קיומו ומהותו של אלוהים –או העדרו – הם נושאים המעסיקים את הילדים בין אם הם דתיים ובין אם הם חילונים. זו שאלת יסוד שרוב בני האדם שואלים את עצמם: שאלות על אמת, צדק, שכר ועונש הן שאלות שילדים עסוקים בהם. כך גם עולה מניסיונם של אנשי ונשות החינוך המשותף: ילדים דתיים, חילונים ומסורתיים שואלים – מי ברא את אלוהים? מדוע הקשה אלוהים את לב פרעה? וכד'.

נרצה או לא נרצה, שאלות על אלוהים נוכחות בעולמם של הילדים ומעסיקות אותם.

אלוהים הוא חלק מהטקסט

אלוהים הוא חלק מהתרבות שלנו – זו העתיקה וזו החדשה והמתחדשת: אלוהים הוא הגיבור ( ולפעמים האנטי גיבור) בעולם היהודי: בעולם של זהויות מגוונות יש מקום להכיר גישות אמוניות שונות ופנים שונים של המושג 'אלוהים': אלוהים הוא מושא התפילות ואליו פונים באהבה, בזעם, בדרישה לצדק, בתקווה ובייאוש – מאברהם אבינו ועד המשוררים העברים וההוגים בני זמננו.

לדבר על אלוהים בצוות חילוני-דתי

שיחה על אלוהים מלמדת פתיחות, הקשבה, יכולת הכלה וקבלה של מגוון אמונות ודיאלוג פורה בין עולמות יהודים שונים. היא גם מאפשרת לצוות לפתח את שפת החינוך המשלב בו ריבוי האמונות וקבלתן הוא ערך בסיסי. כך נוצרת שפה שיש בה תעוזה אבל גם זהירות ועדינות .

כדי לעשות זאת יש קודם כל, לדבר על כך בתוך הצוות החינוכי; בחדר המורים מרובה הזהויות של החינוך המשותף זו שיחה עדינה ומורכבת.

דיבור על אלוהים יכול להתרחש במקום בו המחנכ/ת חש/ה שניתן לבטוח בחברות ובחברים לצוות: מקום שאין בו פחד ויש בו הכלה ויכולת שיתוף. מקום בו יש בשלות משותפת לקיים דיון שכזה. אנו מציעות לבנות תהליך ולא שיחה חד פעמית – הכרות דיאלוגית ומתמשכת של הצוות את עצמו.

ומה עם התלמידים?

גם עם תלמידים צריך לדעת איך להוביל שיחה זו.

אנו מקוות כי העיסוק בנושא בחדר המורים יפתח יכולת להוביל שיחה על אלוהים כשזו תגיע ביוזמתם של התלמידים. זוהי, למעשה, מטרת הפעילות בחדר המורים: לאפשר למורה לדבר על הנושא עם תלמידים.

ידועה האמרה התלמודית – '' רחמנא ליבא בעי'' [סנהדרין, קו, עב], הרחמן [אלוהים]  רוצה את הלב; הלב של המחנכים צריך שהיה במקום שמאפשר דיבור מלב אל לב.

משהו לסיום

המשוררת הירושלמית רבקה מרים מתארת בשירה "גָּדוֹל גִּבּוֹר וְנוֹרָא, אָמַרְתִּי" יחס של תנודות ושינויים כלפי אלוהים – המילים בסידור הן אותן המילים, אך האדם הוא זהויות רבות של עבר ועתיד, של קרבה וריחוק מאלוהים; כשם שפניו של אלוהים רבות ת כך גם פנינו – כקהילה משותפת וגם כיחידים המשתנים מעת לעת. שיחה על אלוהים היא קומה נוספת בבניין הזהות היהודית המשותפת והנפרדת של בית ספר משותף.

גָּדוֹל גִּבּוֹר וְנוֹרָא, אָמַרְתִּי \ רבקה מרים

גָּדוֹל גִּבּוֹר וְנוֹרָא, אָמַרְתִּי. וְשׁוּב אָמַרְתִּי, גָּדוֹל גִּבּוֹר וְנוֹרָא.

לְמַה שֶּׁקָּרָה בֶּעָבָר כִּוַּנְתִּי. גַּם לְמַה שֶּׁטֶּרֶם אֵרַע.

וַאֲבוֹתַי שֶׁחַיִּים וּמֵתִים, וִילָדַי שֶׁנּוֹלְדוּ וְעוֹד לֹא

כָּל אֶחָד מֵהֶם, בְּקוֹלִי הַמְדַבֵּר נָתַן אֶת קוֹלוֹ.

לֹא יָדַעְתִּי אִם הַדְּבָרִים שֶׁבְּפִי

קֻבְלָנָה הֵם, אוֹ שְׁאִילָה, בַּקָּשָׁה וּתְחִנָּה

אִם שִׁיר שֶׁל הַלֵּל וְתוֹדָה בּוֹקֵעַ מִמֶּנִּי, אוֹ נְהִי שֶׁל קִינָה

לֹא יָדַעְתִּי, אִם אוֹתָהּ נוֹצָתִיּוּת שֶׁרִפְרְפָה עַל כְּתֵפִי

הִיא חִבּוּק שֶׁל קִרְבָה

אוֹ שָׂרֶטֶת, צְרִיבָה מְעַנָּה, הַמְרַמֶּזֶת, כְּגֶדֶם כָּנָף, עַל הִסְתַּלְּקוּת הַשְּׁכִינָה –

אַךְ הָיִיתִי שָׁבָה וְאוֹמֶרֶת

שׁוּב

וְשׁוּב וְשׁוּב

גָּדוֹל גִּבּוֹר וְנוֹרָא –

חוֹזֶרֶת הָיִיתִי וְאוֹמֶרֶת, חוֹזֶרֶת וְשׁוֹנָה.

המאמר התפרסם במלואו באנגלית בכתב העת "הידיעון" של רשת רבס"ק, רשת בתי ספר קהילתיים.
למאמר המלא לחצו כאן

מאמרים נוספים מאת מיכל ברגמן
מיכל ברגמן

במאמר זה נסקרת הצעה לשילוב אומנות פלסטית כחלק מלימוד מקורות יהודים; ניתן לשלב מקורות הקשורים לנושא ישירות, כגון סצנות תנ"כיות, אך ניתן לשלב יצירות שעניינן אינו קשור ישירות לנושא הנלמד אלא

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.

תגובות

אני כבר לא ילדה וגם שואלת למה איך מאיפה מתי כן כתוב ומעבר לזה מעניין לדעתי אלוהים זה האנרגיה האוניברסלית החיובית שיש בעולם ובאדם וכל השאר מעשי ידי שטן שמשתלט על האדם והטבע והעולם כך חושבים לדעתי לעולם לא ידעו מאיפה ומתי התחיל העולם ואיך מתנהל זה אנחנו שבונים והורסים ומעגל חיינו לדה יצירת חיים ואחכ המוות לא ברור למה מחלות תאונות מלחמות שנאת חינם ?שאדם יחשוב על כל זה אולי יתחילו להבין אחד השני וכך גם העולם שהכל שליטה וכח אסון מה שקורה עם התנהלות והתנהגות האנושות והדתות והפוליטיקה האסונות מי יודע למה ואיך אבל בני אדם צריכים לשפר התנהגות אולי מה קורה זה זעם האלוהים שהורס מה שנתן שנחיה טוב ואנחנו לא מעריכים ?יש אין סוף תהיות ומחשבה

נכדתי הקטנה חזרה מהגן וסיפרה, שהגננת אמרה שאלוהים עשה אותה. ״ אבל " הקשתה הקטנה בפני אמה ״את ואבא עשיתם אותי נכון?״ האמא ענתה לה, שיש אנשים שמאמינים בפיות ובקוסמים וגם בניסים וגם באלוהים ״אבל אותך אבא ואני עשינו״. ״ומי עשה אותי״ שאלה האמא. ענתה הקטנה ״סבתא וסבא״ . נכון!

תגובה פוגענית נמחקה

המאמר כתוב כראוי ליהודיות טובות. הרבה שאלות ללא תשובות. ההתפכחות שמגיעה עם ההבנה בנוגע לקיומו או אי קיומו של אלוקים היא קשה וכואבת. ואם כבר מפריע לכן חוסר הדיון על אלוקים, לי מפריע חוסר הדיון על ביקורת המקרא. הן בציבור הכללי והן בציבור הדתי.

אין יותר מעניין ומתיש מחיפוש האמת של מהות-הבריאה ומקום האדם בתוכה. ישנם מיתוסים שהפכו לאמונות שגיבשו סביבן קבוצות שונות שכל אחת בטוחה בצדקתה לעומת האחרת. הרי אמונה קמה כהגנה, נגד "הלא -ידוע". מכל החי, כנראה רק באדם יצר-חזק להבין.. ולהתפתח. הדת נותנת מרגוע שם, בתוספת לתחושת מענה-רגשי של שייכות וחוסן ,.מעין תרופה לבעיית אי-הוודאות ב"מי ומה-אני" ולשם מה אני כאן. שיחות בין דתי לחילוני בעיתיות הן, כי החילוני יביא שאלות ודרישות והדתי יביא תשובות מוכנות שאימץ ממישהו אחר..אז בריא שיש חופש בלחזור בתשובה ולבוא בשאלה על פי הצורך האישי כי האדם משתנה אורגנית כל הזמן. מאט אנשים ממטבעם שאלות-הקיום בוערות בקירבם הרוב כנראה עוסק בקיום הפיזי והחברתי השותף.. דיון על אלוהים הוא נחוץ ובו זמנית גם מוגבל- מעצם חסרונו "כבוד-מלכותו", בדיון. (זה שהוא בדיון לא אומר בנמצא..)

באותה הזדמנות אפשר לדבר גם על פיות שדונים גרמלינים חדי קרן ושאר חברים דימיוניים. ולא לשכוח כמובן את זאוס, אודין, בעל ועשתורת. למה להגביל את הדיון לחבר דימיוני אחד ?

החקר אלוק תימצא מיבשרי אחזה אלוק אלוקים נימצא בתורה הערבים יודעים אלה אגבר עים גרזן בראש אדער סי אלפט ניש ט אדער מידרף נישט כל אחד יש לו תאלוקים שלו מתי שהוא צריך אותו פיתאום הוא צריך אותו

אני מעדיף שהנושא הזה ידון בבית. הדעות שונות מאד, וקשה להיות אובייקטיבי. אני לא הייתי רוצה שגננת\מורה מאמינה "תלמד" את בנותיי את הנושא. אני מניח שהורים דתיים לא ירצו שגננת.מורה רפורמית או אתאיסטית תלמד את ילדהם

בני האדם עסוקים מאוד בהישרדות בכוחי ועוצם ידי ואין להם זמן לחשוב מעבר לזה כדי להכיר את האלוהים ולדעת אותו צריך להשקיע את כל המחשבה על כך.על פלא העולם המסודר.למשל גוף האדם מלא עצמות וכשהוא מכופף את הגוף העצמות לא מתקעות זו בזו.את זה ראיתי לאחרונה כשהעצמות של הצלעות כן נתקעו לי זה בזה כשהתכופפתי. אבל קודם יש לעשות רצונו יתברך לקיים את המצוות בכל נפשך ובכל מאודך .זה לא פשוט. אבל כדאי. אסור להחמיץ את החיים. הגאווה לא מאפשרת לאדם להאמין שיש משהו אחר חוץ ממנו. מהגאווה נודף ריח רע מאוד.

התנך הוא הספר שלנו וחובה ללמד אותו ועל דרך בורא עולם

אלוהים זה לא הוא וזה לא היא אלוהים זה אנחנו כולנו הטבע היקום החיות האבנים כול חלק מהבריאה זה אלוהים ולכן כל שיחה על אלוהים כהוא או היא או כל נסיון לתת לא תכונות הוא נסיון אידיוטי וחסר תועלת

אי אפשר לדון על משהו שעדין לא הגדרנו מהו או שאין הסכמה לגבי המהות שלו ברגע שתהיה הסכמה בין צדדים לגבי פרוש המילה הזו אלוהים , רק אז אפשר לדון לגבי אופיו מעשיו כוונותיו , האם הוא קיים או לאו וכו' . . .

THERE IS NO GOD ,SINCE NO HUMEN EVER SEEN HIM WE WERE ALL PUT HERE ON EARTH BY ADVANCE PEOPLE FROM OTHER PLANETS SO PLEASE PEOPLE LETS STOP THE LIES AND STORYS THAT HAVE NO BASSIS

יש לכם 80 שנה סה"כ (אולי 120 אבל במצב הזה לא חיים באמת ) לדעת מי ה' , להבין מה הוא רוצה מכם ולעשות זאת. אחרי המוות כל אחד נידון על מה שעשה בחיים : ) כולנו יהודים לא לשכוח זאת גם כש"מתווכחים" !

בס״ד אני די בהלם מתגובות מסוימות... ככה יהודים מגיבים?! כמה חבל ! כל יום רואים ניסים רק אנחנו לא מתעוררים ! ה׳ קיים והוא בורא העולם ! גם אם מישהו מטיל ספק זה לא יעזור לו !! הוא כבר ידע את האמת ומקווה בשבילו שלא בייסורים אלא באהבה מי שמתכחש בדרכ אלו יהודים שבויים שקשה להם לקבל את התורה והמצוות אז יותר קל להגיד שאין בורא לעולם . גויים הוכיחו שיש אז בננו היהודים יש כאלה שמכחישים?! קראו ספרים של הרב זמיר , תפנו לערוץ הדברות שם תקבלו את כל התשובות לשאלות והוכחות להכל שיהיה לכולם כל טוב ומי ייתן ובע״ה כולנו נראה את האמת !!!

אנחנו מאמינים בה', ואסור לנו לכפור בבורא עולם.

אלוהים ? בני האדם בעולם הדתי המונותאיסטי , קרי, יהודים, נוצרים, ערבים, זורואיסטים וכד', רואים את אלוהים כישות הנמצאת בשמים, אך יש צורך לפחד ממנה על הארץ. האומנם ? כל אלו המתיימרים להיות "אנשי דת" , להמוני הטפשים "הדתיים" והמסורתיים" המצפים לדברם כאילו היו "דבר אלוהים", יודעים איך לנצל את פחדו "הטבעי" של האדם מהלא ידוע, לצרכיהם האישיים ו/או הפוליטיים. איש מאותם המאמינים, לא ינסה לפתוח בפשטות את "סיפרי הקודש", ולקרוא אותם ככתבם ולשונם, כי "אנשי הדת" אוסרים על כך. את "הדת", עובדים אך ורק על פי פרשנותם של "אנשי הדת". צר לי לומר, שכל אלו הנוהים אחרי אנשי הדת למיניהם, אינם אלא "הדיוטים" (אדם חסר ידע והשכלה) שאינם מתאמצים לפתוח ספר קודש ולהבין בעצמם את הכתוב בו. עובדה- אני יכול למלא שאלון טריוויה בשאלות מהכתוב בתורת ישראל, ולקבל 0 (אפס) תשובות גם מהאלוף התורן בתנ"ך. שידע לצטט בעל פה את התנ"ך כולו , אך כלל לא להבין אותו. קוראים יקרים. הספר המכונה "חומש" או "תורת ישראל", שהינו הבסיס שעליו נשענים היהדות והנצרות, הינו ספר "חילוני" לכל דבר ועניין. ספר ,מדריך לחיים" "באהבת האדם" , בשלום עולמי, ובחופש הפרט . מדוע אני סבור כך ? מהסיבה הכי פשוטה. אין בו חוקים או מצוות "לשם שמיים", או "סתם כך" רק מפני ש"אלוהים" רצה. אין בו כל חוק או מצווה שצריך להשתמש בתשמישי קדושה וקמעות בכגון : תפילין ומזוזות , חמסות וקמעות כדי לשמור על קשר עם "אלוהים" ו/או לשדר את התפילות התפלות מתוך ספר לאלוהים, בצרוף צומות ותעניות. אלוהים לא ביקש מעולם, שיתפללו אליו שלא לצורך. אפילו ביום הכיפורים. זה לא כתוב באף מקום בחומש, ב"תורת ישראל". אז אם כן, מה כל הדתות הללו ולמען מה נוצרו ? הדתות הללו נועדו לרכז את בני האדם "ההדיוטים" סביב מנהיגות שכאילו מייצגת את "אלוהים", בפועל היא מייצגת את עצמה ואת שלוחיה .זאת באמצעות תילי תילים של חוקים ומצוות שהגו מראשם בכדי לשלוט בהמונים. אז מה הוא בעצם "אלוהים" ? אלוהים הוא קודם כל "יהוה אלוהי ישראל" , "בורא עולם", "מרכז העולם" הנמצא בתוך תוכי כל יצור שנברא. דומם, צומח, חי ומדבר. אתה יכול להגדיר אותו כ"רוח הקודש" המפעמת בכל יצור שנברא, ב"לב-נפש" המניעה אותו לחיים. אותם חלקיקים שמשקלם הוא כ-28 גרם, הם המנוע המפעיל את האדם למשל. אך אין איש יודע היכן הוא. לכן נכתב במפורש בסיפור המבול בראשית ז,כא וַיִּגְוַע כָּל-בָּשָׂר הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ, בָּעוֹף וּבַבְּהֵמָה וּבַחַיָּה, וּבְכָל-הַשֶּׁרֶץ, הַשֹּׁרֵץ עַל-הָאָרֶץ--וְכֹל, הָאָדָם. ז,כב כֹּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת-רוּחַ חַיִּים בְּאַפָּיו, מִכֹּל אֲשֶׁר בֶּחָרָבָה--מֵתוּ. כלומר, כל מי שאין בו "נִשְׁמַת-רוּחַ חַיִּים בְּאַפָּיו", הוא בעצם "מת" . כתוב בנוסף בבראשית ט,ד "אַךְ-בָּשָׂר, בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ. ט,ה וְאַךְ אֶת-דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ, מִיַּד כָּל-חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ; וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו--אֶדְרֹשׁ, אֶת-נֶפֶשׁ הָאָדָם. ט,ו שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ: כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, עָשָׂה אֶת-הָאָדָם". כלומר, יש קשר ממשי בין בין דם האדם ונפשו, לצלם אלוהים ולאדם עצמו. כך שאם אדם שופך את דמו של אדם אחר, הוא פוגע בעצם בצלם אלוהים ובדמותו. עכשיו , צאו והביעו את דעתכם על כל הדתות היהודית, הנוצרית והמוסלמית שסללו את דרכן תוך רצח של מליוני בני אדם. ובעצם פגעו בבני אדם ובנפשם בניגוד גמור לכתוב ב"תורת ישראל". עכשיו תתחילו לתאר לעצמכם, את הכתוב "ואהבת לרעך כמוך" אני יהוה". כלומר, על כולם לאהוב ולכבד כל אדם שנברא בצלם אלוהים כאילו הוא אלוהים בכבודו ובעצמו. כי כל פגיעה באדם פרושה מוות, הרס שהם יכולות הפוכות משל אלוהים : "בריאה", "הולדה" ויצירה. לסיכום: הסירו את כל ה"דת" ומאפייניה מקרבכם. באם אתם עובדי אלוהים באמת . קיראו והבינו את "תורת ישראל" ככתבה ולשונה. וקיימו אך ורק את החוקים והמצוות הכתובים בה . תבינו ש"עבודת אלוהים", היא "עבודת האדם" , והיא עזרה לאדם החלש בחברה. מתוך אהבה וכבוד ללא כל אפליה , כי כולם בכל העולם, נולדו בצלם אלוהים. כמוך. להבהרות , כיתבו לשלום הלוי "בית הלויים" bet_halevyim@walla.com .

אבל מה עם מערכת המטרת מי הפה של טום בפרסומת של הד אנד שולדרס? הוא הצליח למכור בסוף?

אופייני למערכת ה"אין חינוך" בישראל.. על זה נאמר " too stupid for science- try religion."

בקרוב כולם ידעו אותו וכל המוסדות יחדלו מקיום יהיה רק מוסד אחד בית דוד ומציון תצא תורה ודבר השם מירושלים זאת הבטחה

לכל מי שמחפש לדעת על אלוהים: תחפשו ביוטיוב מרדכי נויגרשל, אדם מאוד מעניין וסימפתי, יש לו תשובות מאוד לעניין על כל השאלות שנשאלו כאן, וחוץ מזה התשובות שלו שיפרו לי בהמון את איכות החיים.

מה תענו לילד ששואל מי ברא את העולם? הרי כל התיאוריות (המפץ הגדול,אבולוציה וכולי) מסכימות שהעולם נוצר ממשהו. אבל אף אחד לא מסביר מאיפה הכל התחיל.... חוץ מהתשובה הפשוטה שיש אלהים ואם יבוא השואל וישאל מי ברא את אלהים? נאמר לו שהוא תמיד היה. אבל על העולם אי אפשר לאמר זאת בגלל שאנו רואים שמשהו קדם לו וגם בגלל שהחומר במהותו הוא מוגבל... אז מישהו הגביל אותו שורה תחתונה: צריך לחנך שיש אלהים והוא ברא את הכל ורצונו שנהיה טובים מה נרויח מזה או למה או מהי הדרך? תפתחו תנ"ך......

מאחר ואי אפשר לראות את הנשמה שבכל אדם כך אי אפשר לראות את האלוקים ואיך אפשר להבין זאת ע׳י שמתבוננים בבריאה ורואים מי בורא חי צומח דומם ומדבר החיות שבכל דבר היא האלוקות שלא נראת לעין בשר ודם כמו שאיי אפשר לראות את הנשמה בבן אדם המוות והחיים , במי שנתן את החיות לכל החי, הצומח, הדומם, והמדבר,יש אלוקים שהוא למעלה מהיקום אל. קיום בחילוק האותיות ,

צריך להבחין הבחנה ברורה בין בורא היקום לבין הדמות של הפלגמט יהוה שהורג שוחט מתעצבן הורס מתאכזב מקנא מתנקם ושובר! אם יש אל שברא את הברואים זה בטח לא יהוה הדביל שלא ברא אפילו זבוב!

כשאדם מדבר לאלוהים קוראים לזאת תפילה כשאלוהים מדבר לאדם קוראים לזאת סכיזופרניה בהצלחה

ממליץ מאוד על המאמר "מכתב גלוי לד"ר ברוס ליפטון" העוסק בדברים שהמאמר נוגע בהם (תכלית החיים וקיום אלוהים) - אך מזווית "אחרת" ובלתי קונבנציונלית. כתובת המאמר: http://tora.us.fm/tnk1/messages/sofrim_shabot_index_101.html

הכי אהבתי את התגובה לפני האחרונה מ 1.7 בהצלחה לכל המאחלים.

בהצלחה לכל המנחשים התכוונתי.

יש רעיונות למענה על השאלה מה הטעם בחיינו http://www.ashlagbaroch.org/Taas/00/taas00.pdf בקצרה - העולם בנוי לדחיפת אדם למודעות גבוהה יותר ולצורך זה אין אפשרות למצא בעולם שלנו טעם והרגשת שלימות הרגשת המחסור גורמת לאדם לחליף מצב אחרי מצב ולהתפתח רוחנית - הרגשת השלימות נמצאת רק כשמתעלים רוחנית, וגם זה מדריגה אחר מדריגה. הטכניקה להתעלות רוחנית היא מאד מורכבת - והיא בעצם היהדות והאמונה באל. "לא נברא העולם אלא לישראל המקיימים תורה ומצוות" -- זה שם קוד לכך שמטרת הבריאה היא להנות לנבראים ע"י התעלות רוחנית בקיצור תקראו בקישור ההקדמה לתלמוד עשר הספירות ותבינו העיקרון של "האל" ומטרת החיים יש עוד תקראו בהקדמה לספר הזהר http://www.ashlagbaroch.org/Zohar/HakdamaZohar.pdf על עיקרון התנהגות העולם - כיצד הגברת חשיבות הרוחני על פני הגשמי בישראל הופכת העולם כולו לטוב יותר וגם להפך בקיצור יש בספרות הקודש שלנו הרבה חומר למחשבה למי שמעוניין תהנו - אולי תבינו טיפה ... ואז תחזרו לספר לי ... :-)

רק מלראות את התמונה יש לי בחילה ממתי אלוהים הוא דמות . יוצר העולם הוא העולם