בואי ניפרד, נעשה את זה יפה
שמוליק דניאלס

בואי ניפרד, נעשה את זה יפה

הסיפור של יצחק וישמעאל, בנים לאותו אב שהופרדו, מלמד שאולי רעיון ההפרדות, שלא על רקע גזעי, אלא לאומי, הוא בבסיס האנושות, ולא, זה לא מתיר לאף אחד לנקוט גזענות

 

אנחנו עדים לתופעה לכאורה של הפרדה בין יולדות יהודיות וערביות בבתי החולים. ברקע נשמעים ניסיונות לא מעטים להתגולל על אמירות של אישים וטיפוסים ולקשוט אותן כגזעניות, ולצד גלגולי עיניים הרבה פוליטיקלי קורקט, יש גם אמירות דוחות של ממש.

אגב, עוד לא גילו לי מה השיבו ליולדת הערביה שביקשה להיות בחדר רק עם יולדת ערביה, אני מניח שהשיבו בחיוב. אם תשאלו אותי, זו לא גזענות, זו נוחות ולא משנה זהות היולדת.

ככלל, צבוע בעיניי כי מי שאימצו בחדווה את הסיסמא 'אנחנו כאן – הם שם' נזכרים משום מה שרק בבתי חולים זה לא תופס. הם גזענים לא פחות מאמירות דביליות אחרות הבאות מימין.

אבל עזבו את זה, כרגע נתעסק רק בעצמנו.

ההפרדה הזו בין נשים שילדו, מצויה כבר בטקסטים שלנו ובמקרה או לא, יצא שמדובר ביצחק וישמעאל.

פשוטו של מקרא: שרה לא מרוצה מישמעאל, מסיבות שלא הובהרו בטקסט עד הסוף, ורוצה לסלק אותו מהבית יחד עם הגר. אברהם ממש ממש לא מבסוט מהרעיון של שרה שנראה בעיניו מאוד רע, ואז נכנס הכל יכול לסיפור ואומר לאברהם, רע או לא, תקשיב לשרה וסלק מהבית את ישמעאל ואת הגר.

המקרא ממשיך בסיפור שכולנו מכירים: הגר מסולקת מהבית עם ישמעאל, היא תועה במדבר באר שבע, סובלת מצמא ואז משליכה את ישמעאל תחת שיח כדי לא לראות במותו, היא וישמעאל בוכים, אלהים שומע מציל אותם ומראה להגר באר מים, וסוף טוב הכול טוב.

לא נתעכב כרגע על העובדה שהמקרא בחר לעשות שימוש במילה 'השלכה' של הילד ישמעאל תחת השיח ולא במילה העדינה היותר 'הנחה' זאת בהזדמנות אחרת.

בינינו, הסיפור הוא לא פשוט. עם כזה סיפור שנמצא בטקסט המכונן של העם היהודי למי בעצם אנחנו באים בתלונות?

כנהוג במחוזותינו הכול מורכב, וממש לא שחור ולבן.

אולי בעצם דובר כבר אז במקרא על רעיון הפרדה בין עמים כתפיסה חיובית ברמת העיקרון וזאת שלא על רקע גזעי, כזכור הם ילדים לאותו אב.

האירועים הדרמטיים של מלחמת העצמאות האמריקנית והמהפכה הצרפתית העלו ביתר שאת לתודעה את הרעיון של הגדרה עצמית לכל עם וגיבוש זהותו הלאומית. הרי בסופו של תהליך זה גם מה שהעיר, יחד עם הכמיהה הדתית בת אלפי השנים, את הרעיון של התנועה הציונית.

אז האם הרעיון של מדינת לאום המופרדת משכנותיה היא גזענות ? לא ולא.

מבלי להידרש כלל ועיקר לסוגיות הפוליטיות העכשוויות, תהליך היפרדות של אומות זו מזו הוא טבעי כמו לידה והוא גם בריא. במיוחד כאשר מדובר בהיפרדות שהנה על בסיס אתני ותרבותי משותף.

כשנגזר על ישמעאל ויצחק להיפרד זה מזה, דובר בדיוק על כך. על תהליך של יצירת אומות שנפרדות זו מזו, כפי שהמקרא עצמו מציין בסופו של הסיפור ביחס לישמעאל: "כי לגוי גדול אשימנו".

אבל דבר אחד חייבים לזכור, ואת זאת היהדות וחז"ל הדגישו שוב ושוב. כל תהליך של היפרדות חייב להיות אנושי ומלא בחמלה. וכך מסופר במדרש על בכייתו של ישמעאל: 

"אמר רבי סימון: "קפצו מלאכי השרת לקטרגו". אמרו לפניו: "ריבון העולמים אדם שהוא עתיד להמית את בניך בצמא אתה מעלה לו באר?". אמר להם: "עכשיו מה הוא, צדיק או רשע?". אמרו לו: "צדיק". אמר להם: "איני דן את האדם אלא בשעתו". (בראשית רבה, פרשה נג).

היפרדות – אפשרית. הפרדה על רקע גזעי - ממש לא. חמלה – כל הזמן.

ויקחו אותו יצחק וישמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל שְדֵה עֶפְרן (בראשית כה)

מאמרים נוספים מאת שמוליק דניאלס

עוד רגע קט בתי הספר יפתחו שוב את שעריהם ומאות אלפי תלמידים ישובו לשנת לימודים נוספת או יתחילו אותה לראשונה.

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.