בין צניעות לנורמליות
אלישיב רייכנר

בין צניעות לנורמליות

היכולת לקיים חברה מעורבת באופן נורמלי וגם צנוע, הולכת ונעשית קשה כשהגורמים הקיצוניים, משני הצדדים, מבקשים להכתיב לכולם את הדרך שלהם: הזכות לערבב לא חשובה יותר מהזכות להפריד

האחים הזמרים יונתן ואהרן רזאל נאלצו להופיע השבוע דקות ארוכות מול רחבה ריקה בהקפות שניות שהתקיימו בגן סאקר בירושלים. המשטרה עיכבה שם את מאות המשתתפים מכניסה למתחם בגלל מחיצת הפרדה שהוצבה ברחבת הריקודים, ונולדו שתי גרסאות בנוגע לבעיה שהייתה במחיצה. המשטרה טענה שהבעיה במחיצה הייתה בגלל ליקויי בטיחות. המארגנים מהציבור הדתי טענו שהתנגדות המשטרה למחיצה הייתה בגלל ההפרדה המגדרית, והגדירו את האירוע ככפיה אנטי דתית.

גם אם המשטרה צודקת במקרה הזה, הטענות של הציבור הדתי לא צמחו משום מקום,  כמאמר הפתגם המפורסם: העובדה שאתה פרנואיד, לא אומרת שלא רודפים אחריך. הפרנויה במקרה גן סאקר נובעת מהוראות אנטי דתיות שניתנו לאחרונה במספר אירועים ציבוריים. לפני פחות מחודש בוטל האירוע 'מרימים לכיפור' שתוכנן להתקיים בכיכר רבין בתל אביב בגלל לחץ ציבורי לשתף זמרות באירוע. ימים ספורים לאחר מכן חייבה עיריית ירושלים את מארגני אירוע הסליחות בשכונת גילה להוסיף לתכנית הערב פייטנית כדי שלא תהיה הדרת נשים.

כשמחייבים לכלול זמרות בכל אירוע ציבורי גם כשהוא אירוע בעל אופי דתי, אי אפשר להתפלא על דתיים שמשוכנעים שהשלב הבא הוא איסור לקיים אירועים דתיים בהפרדה מגדרית. הליברלים הרדיקאליים שלא מאפשרים לציבור דתי לקיים אירועים דתיים על פי תפיסת עולמם, לא עדיפים בעיני על הגורמים הדתיים הקיצוניים שכופים הפרדה מגדרית בכל מקום אפשרי ומבקשים לדחוק את הנשים מכל זירה ציבורית. אלו וגם אלו מונעים את האפשרות לחיות כאן בחברה מעורבת ונורמאלית של נשים וגברים, שתהיה גם חברה צנועה, עם אפשרות לשמור על ההלכה.

בחיים הנורמליים נשים וגברים נפגשים ברחוב, עובדים יחד, מדברים זה עם זה. אבל בעולם הדתי מבקשים להוסיף לנורמאליות הזאת את מרכיב הצניעות. הצניעות, מלבד היותה ערך ראוי וחשוב כשלעצמו, אמורה, כשמדובר במפגש בין המינים, למנוע קשרים לא נכונים ויחסים לא בריאים. הלכות ייחוד למשל, שאינן מתירות לגבר ואישה שאינם נשואים להימצא יחד במקום מבודד וסגור, עשויות למנוע הטרדות מיניות וניצול יחסי מרות במקומות עבודה. האיסור על קיום קשר אינטימי בין גבר ואישה שאינם נשואים הוא מתכון טוב לשמירה על התא המשפחתי, דתי או לא דתי.
הבעיה היא שהיכולת לקיים חברה מעורבת באופן נורמלי וגם צנוע, הולכת ונעשית קשה כשהגורמים הקיצוניים, משני הצדדים, מבקשים להכתיב לכולם את הדרך שלהם. כשגורמים דתיים מבקשים להפריד בין המינים באירועים ציבוריים ולא דתיים שאינם מיועדים רק לציבור דתי זה בעייתי כמו גורמים ליברליים שדורשים לשלב זמרות באירוע עם אופי דתי. אלו שמטשטשים תמונות  של נשים שלבושות בצניעות רק בגלל היותן נשים פוגעים בנורמאליות ואלו שמשתמשים בגוף הנשי לצרכים שיווקיים פוגעים באופן אנוש בצניעות.

כפייה דתית וכפייה אנטי דתית גרועות שתיהן. המרחב הציבורי צריך להיות נוח גם לאנשים דתיים שמקפידים על צניעות אבל אירועים ציבוריים וממלכתיים שמיועדים לכלל הציבור אינם יכולים לאמץ כללי הפרדה וצניעות של ציבור מסוים ולכפות אותם על כולם. באירועים עם אופי דתי שמיועדים לציבור דתי כן אפשר לאמץ כללי צניעות והפרדה מחמירים יותר, גם אם הם מתקיימים במקום ציבורי. גם לדתיים מותר ליהנות בדרך שלהם מגן סאקר או מכיכר רבין, אפילו אם הדרך הזאת כרוכה בהצבת מחיצה בין גברים לנשים ובאירוע שלא שרות בו זמרות.
תנו לנו לשמור גם על הצניעות וגם על הנורמליות. אל תכריחו אותנו ליישר קו, לא עם קיצוניות דתית ולא עם קיצוניות ליברלית.

מאמרים נוספים מאת אלישיב רייכנר

אם הייתי יכול להוסיף עוד תכנית לתכניות הלימודים של שנת הלימודים החדשה, הייתי מוסיף תכנית להורים וקורא לה תכנית ההרגעה והאמון. כן. הורי ישראל. שתו כוס מים, ותירגעו בבקשה.

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.

תגובות

ההלכה באה לעזור לנו איך לחיות יותר טוב ויותר נכון בעולם הזה. אין דבר כזה הדרת נשים, זה המצאה שלכם. לנשים יש מקום מאוד מכובד ומוגדר. כדי שיהיה אפשר לשמור על הקן המשפחתי בריא וחזק קבעו חכמים שהתפקיד העיקרי של האשה הוא להיות בבית ולדאוג וגידול וחינוך הילדים. אם אנו נוריד את המחיצה באירועים ונאפשר לשני המינים להיות זה במחיצת זה יהיה סכנה ממשית לשלום הקן המשפחתי. אני לא צריך להזכיר את כמות הבגידות והגירושין בחברה החופשית. רק מה שהתקשורת מהללת את חיי החופש והמתירנות ורומסת את כל מה ששייך למסורת ולצניעות. אני מרשה לכם ללכת ולשאול בכל בית חרדי אם האשה מרגישה קיפוח או לא, ואם טוב לא בחיי הנישואין והמשפחה שהם על פי ההלכה. הכותב הוא חילוני שחזר לפני מס' שנים בתשובה וכיום חרדי נשוי עם ילדים. זאת אומרת הייתי בשתי צידי החברה וראיתי שדרך הכי טובה לחיות בה זאת על פי ההלכה.

משום מה הדתים חושבים שאשה/גבר מבוגרים לא יכולים לשמור על יצרם .מדוע להכתיב לאנשים בוגרים מה לעשות עם חייהם . נראה לי שמשטרת המחשבות עברה כל גבול . ומי קבע מה זה צניעות . ומה זכותכם להגביל את חיי האנשים רק בשם הדת הרי לדת יש פנים לכן ולכן אבל תמיד תמיד לוקחים אותה לקיצוניות. הדתים זכותם לחיות כרצונם אולם אנו חיים במדינה שאני מאמין עדין דמוקרטית ופתוחה לכול ואף מחיצה באזור ציבורי אסורה שתחצוץ אנשים

...שגורסת שאתה בעל יכולת הבחירה, והאשה שעבורה אתה מחליט. תשאר בבית, תגדל ילדים, תהיה מאחורי מחיצה... ועוד ועוד כל זה כי אתה, בעל הבית, אתה השליט, ואתה תקבע עבורה. זה הרי מה שאתה עושה. אתה!! ולא חכמים (טפשים למדי לטעמי). אתה אדם בוגר, בעל יכולת החלטה, בעל יכולת ביצוע. אתה אדם, בשונה מהחיה, קיבלת היכולת להבדיל בין טוב לרע. אתה יכול להחליט עבורך ועבור בני ביתך. זהו לא תפקידם של אנשים אחרים. אתה בגישה שלך מתייחס לאישה כמו אל חיה. מי אתה? תתעורר.

די לשקר ולאחיזת הייניים..זה לא עניין של צניעות כי אם בצניעות עסקינן למה דווקא מדירים נשים מהבמות.. שידירו גברים.. העניין הוא שליטה בנשים והכפפתם לרצון הגברים!!

ציטוט "משום מה הדתים חושבים שאשה/גבר מבוגרים לא יכולים לשמור על יצרם." זה לא הדתיים החליטו אלא המציאות מוכיחה שאמנם יש הרבה שמצליחים לשמור אבל גם כמה שלא... (מתוכם גם נשיא בישראל, מועמד ללנשיאות בארה"ב, שרים וראשי ממשלה בישראל, שחקנים, זמרים, וכן גם רבנים.)

דמעות תנין...

הרבה צביעות ההתחסדות במאמר זה בניסיון המוטל להאשים ליברלים בכפייה אנטי דתי.

אכן אני בעל יכולת החלטה והחלטתי להקשיב לחכמים (הם ממש לא מה שכתבת) שהם יודעים איך טבע האיש עובד ואיך טבע האישה עובד. אני לא עושה אף אישה כמו שאמרת. את מוזמנת לשאול את אישתי איך היא מרגישה גם אורח חיינו ואז אולי תביני קצת עד לאיפה חכמים הגיעו בעומק הבנתם. נראה שרוצים לצייר את ההלכה כדבר פסול ולא מתאים לימינו, אך העובדות בשטח מדברות בעד עצמם. תבדקי את היקף הבגידות והגירושין ותיראי. לאדם יש יצרים שבדרך כלל קשה לו מאוד להתגבר עליהם. לא סתם אמרו חכמים שאין אפוטרופוס לעריות. החופש והקידמה מחקו את כל המוסריות שיש באדם. אני כן מחליט בעצמי ואני החלטתי להקשיב לאנשים חכמים ומנוסים. ההלכה לא באה לכבול ולהגביל את חיינו אלא היא באה להראות לנו איך לחיות הכי טוב שאפשר. קשה לאנשים לקבל את זה ויש לכך הרבה סיבות. אני לא בא לכפות על אף אחד איך לחיות. כמו שאמרת יש לכל אחד זכות בחירה איך לנהל את חייו בין לטוב ובין למוטב. אני ממליץ לך לבחון ולחקור אבל באמת ללא סטיגמות ומחסומים מה היהדות מציעה לך ולעשות השוואה ביחס לדברים האחרים. אם זה יעשה מתוך רצון אמיתי לדעת מה הכי טוב והכי נכון לעשות את תגיעי לאמת. בוא נשים את הרגש בצד ונבדוק שכלית מה טוב באמת ולא מה נראה לנו כטוב. בהצלחה לכולנו.

״צניעות״ בחברה הדתית היא כפי שאתה מסביר זאת מעולה בכתבה, אישה או גבר דתי חושבים שצניעות משמע ״נורמליות״. לעומת זאת ״צניעות״ בחברה החילונית משמעותה: הדרת נשים ממרחב הציבורי והדרת גברים ממרחב הפרטי של המשפחה וגידול הילדים. במילים הפשוטות - ״צניעות״ משמע אי נורמליות. חיים לפי ״צניעות״ הדתית היא למעשה עונש אמיתי עבור המשפחה החילונית.

מזמן לא קראתי מאמר כל כך נבון מאוזן וכתוב היטב! ,יישר כוח לכותב! ממש דברים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב!

אין דבר כזה צניעות אצל החילונים. מספיק עם ההתיפיפות הזאת. הכל מתפרק בעולם החילוני, יש יותר גירושין מנישואין, יש בגידות על ימין ועל שמאל, מערכת החינוך קרסה לחלוטין, אין כבוד לשום דבר, אין ערכים ומוסריות מינימלית, רב הפרוץ על הנסתר, האלימות ברחובות ובמועדונים עולה, כל שני וחמישי מתפרסם על מקרי אונס, התרדות מיניות במוסדות ומשרדים יש לא מעט, רק מי שהוא עיוור לא רואה את זה. אין אדם רואה את פגמי עצמו, צריך לעמוד מהצד ולראות את המצב. ואין איש שם על לב. חבל, פשוט חבל על המצב הנורא שאנו נמצאים בו.

מעניין כמה כיפות אפשר לראות בשוק הפרוץ שאתה מתאר (בוכריס, קצב, הרב אילון, הטרדות בישיבות ובמקוואות...)

אני חושב שהדרת נשים אינה עניין של צניעות. ארועים נפרדים קיימים לרוב בציבור הדתי והמחיר שלהם הוא הפרדה טוטאלית בין המינים ויצירת מצג כאילו האישה היא אובייקט מיני, והגבר - יצור שאינו יכול לשלוט בעצמו. כמובן שיש גבולות לכל דבר וסוג ארוע וסוג ציבור אבל ההפרדה הולכת ומשתלטת על ציבורים שבעבר לא הפרידו כמו הציונות הדתית.

אלישיב היקר בפעם הבאה שאתה רוצה להפריד נשים מגברים - אז שהנשים יהיו ברחבה המרכזית והגברים יצטופפו מאחור ברחבה האחורית החשוכה... מדוע בבית כנסת הבמה המרכזית וארון הקודש הם לגברים והנשים מצטופפות מאחור בעזרת נשים אחורית - מוסתרות מאחורי וילון - כמצורעות? אולי ננסה פעם ההיפך? אתם מאחור ואנחנו מקדימה? לא יעלה על הדעת, הא?

אסור לזכר להשפיע ואו לקבוע או לחוקק חוק או מנהג חברתי חילוני או דתי במישרין או בעקיפין על כל דבר ככקטן כגדול בעניני האישה (מרגע ייצורה ועד גיל קשישה) לאורך ההיסטוריה. תא הביצית של האם ותא הזרע אינם שווים כלום ללא גוף האם שמנדב את כל המרכיבים ליצירת העובר/ה דופן תא הביצית חשוב כי הוא הופך לשליה (היום גם אפשר לייצר את כרומוזום Y במעבדה) כך שבריאת העובר ויצירתו וקיומו הם לגמרי ובעלות ובהורות בלעדית של האם. ורק היא קובעת על צאצאיה

כאילו שני הצדדים כופים את רצונם על הצד האחר. אף חילוני לא מכריח דתיות ללבוש מכנסיים קצרים. לעומת זאת, אם ניתן למופרעי הדת את הכח, כל הנשים יהיו חייבות לציית לתקנות ה"צניעות", כמו בסעודיה. זה לא סימטרי, ואל תתנו לדתיים להטעות אתכם עם קשקושי "אולי נהיה כולנו קצת יותר סובלניים". בדת אין פשרות, וגם אם כותב המאמר חושב ככה, הוא בסופו של דבר יישר קו עם האייטולות הכי פנאטים, כי אצל דתיים תמיד צריך "לכבד" את מי שיותר דתי מהם.

האומנם עומדת הזכות להפריד? מותר להפריד בין לבנים לשחורים? בין אשכנזים למזרחיים? הם זה בסדר לכבד את הזכות של מי שרוצה להפריד עצמו מאחרים על בסיס גזע או מוצא? מה ההבדל בין זה לבין הפרדה מגדרית?

אירוע מגדרי במרחב הציבורי..... צודק אליישיב שיש לאפשר לצגזר הדתי אירועים בצביון המתאים לו. יש לכך מקומות ראוייןם ומקומות לא ראויים. במקומת כמו גן סאקר וכיכר רבין אין לאפשר אירועים מגדריים. הרצון לערוך אירועים מדירים במרחבים אלו הוא התרסה גלויה כלפי החושבים אחרת. כפי שאליישיב לא היה חושב שזה בסדר לעשות אירוע להט"ב במאה שערים, או מסיבת טרנס ברובע היהודי, כדאי שיבין שאירוע מגדרי בכיכר רבין הוא בבחינת התרסה נטו. אין לגזול ממני או מאישתי את המרחב אליו אנחנו רגילים ללכת. אם עסקני ההחזרה בתשובה ינסו להשתלט על המרחב הציבורי ולשנות אותו ואת כללי המשחק - שלא יתפלאו שיהיו אנשים שישיבו מלחמה. בואו נחליט שאירועים דתיים עם קודים דתיים ישארו בדלת אמותיהם של הציבור הדתי - ואז אהיה מראשוני התומכים בכך שמור יהיה להם להדיר את נשותיהם - אם זה מה שנשותהם רוצות.

יש לי אפס סובלנות לבקשות שלכם. לאחר שתופסק הכפייה הדתית, אחרי שאוכל ביום החופשי שלי לנסוע לטייל עם הילדים, אחרי שאוכל להתחתן בתוך המדינה גם אם אני גרושה ובן זוגי כהן - אז תוכלו לצפות לסובלנות כלפיכם. כל עוד אתם מצרים את צעדנו ומקשים את חיינו, אין מה לצפות מאתנו לסובלנות.

הנה למה לי זה יכול להישמע צורם. אולי כי גדלתי בבית ששיוויוני או שבו חוקי "הצניעות" כביכול (אני קורה לכך חוקי התנזרות) : ניקח את מה שרשמת בסוף המקטע ונרשום במקום צניעות- "טוהר הגזע", או "טוהר הדם", דתיים-"לארים טהורים" דתי- "טוהור ונקי" "המרחב הציבורי צריך להיות נוח גם לאנשים ארים טהורים שמקפידים על טוהר הדם אבל אירועים ציבוריים וממלכתיים שמיועדים לכלל הציבור,המעורב בין השאר והלא טהור, אינם יכולים לאמץ כללי הפרדה ו"טוהר" של ציבור מסוים ולכפות אותם על כולם. באירועים עם אופי דתי שמיועדים לציבור "טהור ונקי" כן אפשר לאמץ כללי "טוהר גזע" והפרדה מחמירים יותר, גם אם הם מתקיימים במקום ציבורי. גם ל"ארים טהורים" מותר ליהנות בדרך שלהם מגן סאקר (אלכסנדרפאצ) או מכיכר רבין (כיכר הניצחון), אפילו אם הדרך הזאת כרוכה בהצבת מחיצה בין "טהורי גזע" ל"טמאים מלוכלכים" ובאירוע שלא שרות בו "לא טהורות". תנו לנו לשמור גם על ה"טוהר הגזע" וגם על הנורמליות. אל תכריחו אותנו ליישר קו,.." וואלה סוף הקטע הקונפורמיסטי לא מתאים לדוגמא.. תודה לאל: " לא עם קיצוניות דתית ולא עם קיצוניות ליברלית." אז, מה שאני קראתי זה איך אתה יוצר הפרדה ואי שיוויון (במתינות), ואומר לי איך דרך החיים של חוסר קבלת השונה (מגדרית במקרה זה) ויצירת דירוג חברתי (ראה רחבת הכותל לגברים ונשים ו\או עזרת נשים בבתי כנסת ו\או הושבה באוטובוסים ו\או כל חלוקת עבודה מגדרית כזו או אחרת כגון רבנות\שוחט\משגיח.. וכו) הגיע הזמן לקדם ולערוך את הדת היהודית. זה כבר נעשה בעבר, זה קורה בהווה.. הואו נשנה את הדת לטובה. כזו שמתאימה לזמנים מודרנים,שיוויונית והרבה יותר מקבלת. ראה: *קונסרבטיבים.. *רפורמים..

אני גדיר אבראהים מספר אשי 2700215 דרגה רס"ב אני מציר בזה שאני לא עובד ולא עבדתי בשנתי תמס 2016 ואני מציר לא עובד וגם אשתי לא עובדת . תודה

לכל שומרי המצוות שבפיהם מתנשאים על חילוניים ואומרים "אצלנו נשמרת הצניעות,אצלינו אין גירושים,אצלנו אין הפקרות מינית בגלל שמירת ההלכה." תראו מי הורשע בפלילים בעבירות מין כגון הרב אילון ורבנים נוספים,תקראו על ההפקרות בחסידות גור אצלכם הכל קורה כולל הכל כמו בכל המגזרים אתם לא שונים בכלום כי אתם שומרי מצוות. הדרת נשים בבתי הכנסת ובמקומות ציבוריים היא פרשנות מעוותת של הדת שאינה עוזרת לגברים להתייחס לנשים בשיוויון כבני אדם שווים בצורה מכבדת. הץייחסות זו מעמידה את האשה בנחיתות אל מול הגבר שיכול להסתובב חפשי והאשה צריכה להיות כלואה בכל מקום מגודרת נטולת זכויות בסיסיות . תתבישו לכם לא הייתי רוצה לגדל שום בת אנוש בתנאים האלה.

אדון רייכנר צניעות זה אומר שאתה צריך לשמור על היצר שלך לא יקרה כלום אם זמרות ישירו יחד עם זמרים מספיק עם הצניעות המזויפת.