קריאה ראשונה: שיכורים על החיים
אבישי עברי

קריאה ראשונה: שיכורים על החיים

החיים בגלות הם לא ממש שמחה: היהודים נמצאים תמיד מרחק מלך שיכור אחד מהשמדה המונית. אבישי עברי

כיאה לפורים, חג קודר וניהיליסטי המצוין בחורף ומאופיין יותר מכל בשכרות ואנדרלמוסיה, גם מגילת היסוד שלו הנקראת בחג מספרת סיפור אפל וקשוח המהווה כשלעצמו הצדקה מספקת לפנייה לטיפה המרה.

בואו נבחן רגע את הסיפור במשקפיים ריאליים, מהו בעצם אותו נס פורים הנפלא אותו אנו חוגגים מאז כל שנה? ובכן, הרחק הרחק בקצה התנ"ך, ממש לפני שהוא מסתיים הן ביבליוגרפית והן כרונולוגית, מוכן התנ"ך לספק הצצה קטנה אל חיי הגלות של בני ישראל, שעל התהליכים החברתיים והפוליטיים שהובילו אליה הרחיב להסביר ולפרט בספרי הנביאים.

בגלות אין יותר יהודה וישראל ואפילו לא בני יהודה ובני אפרים, כל בני ישראל הם "יהודים". בממלכת פרס ומדי הענקית מולך מלך תאוותן וקפריזי המרבה לבלבל את נתיניו בשלל צוים מלכותיים מוזרים. בתור אקספוזיציה מספרת המגילה כי המלך מכנס את המועצה לבטחון לאומי כדי לדון בגורלה של המלכה לאחר שהמלך השתכר במסיבה והיא עשתה לו פרצופים. התוצאה של הישיבה המשונה הזאת היתה צו מלכותי ל-127 מדינות המורה לנשים לתת כבוד לבעלים שלהן.

דמות המלך הקפריזי והספק ליצני הזה מקבלת טוויסט אפל בהמשך הסיפור כשבאותה רוח חסרת גבולות או פרופורציה מאשר המלך ג'נוסייד קטן ביהודים לבקשתו של יועצו הבכיר המן. הסיבה בשלה ביקש המן את האישור המלכותי לג'נוסייד הזה פעוטה ופיקנטית לא פחות מסיפור הריב הזוגי השיכורי במסיבה - עלבון אישי שספג השר הבכיר ממרדכי, יהודי אלמוני למדי אם כי בעל מעמד מסוים בחצר המלכותית.

הצו המלכותי המורה למעשה על השמדת כל היהודים מעורר את גלי האבל והתדהמה המתבקשים בקהילות היהודיות ברחבי הממלכה וכאן נכנסת לתמונה אסתר, נערה יהודיה שנבחרה בשלב מוקדם יותר (וביזארי לא פחות - מעין תכנית ריאליטי בת שנה שלמה בה בוחן המלך נערות מכל רחבי הממלכה) של הסיפור לשמש כמלכה במקום המלכה שעשתה פרצופים והודחה בפרק הראשון.  

כאן מתאר הסיפור באריכות את מאמציה הדיפלומטיים של אסתר להשפיע על המלך לבטל את גזירת השואה האיומה וההזויה. היא מזמינה אותו למשתה (כמובן, כי ככה מקדמים דברים בעלילה משושן של אסתר ועד ניו ג'רזי של הסופרנוס) ואז לעוד משתה, הם שותים, היא בוכה, המלך כועס, יוצא מהחדר, נכנס חזרה, מגלה את המן מתחנן לפני אסתר ברגע הסיטקום המופלא ביותר וכמעט היחיד בתנ"ך - והמלך הזועם מוציא להורג את המן הרשע! רק שיש בעיה, את הנחתם בטבעת המלך אין להשיב אז טכנית, מושך המלך בכתפיו, הוא לא יכול לבטל את השואה המיועדת, אופס! מה כן? הוא יחתום על גזירה הזויה נוספת המתירה ליהודים להיקהל על נפשם ולנסות להתגונן מההמון שעל פי מה שאנחנו אמורים להבין מתכוון לזרום עם השואה המתוכננת. וכך אכן קורה, ההמון אכן מתייצב בתאריך המתוכנן ללינץ' המוני ביהודים ואלו אכן מתגוננים על נפשם ומצליחים לחסל עשרות אלפים מתוקפיהם. הם אפילו מקבלים רשיון מיוחד להמשיך בהגנה עצמית יום נוסף (אבל לא יומיים כן?)! ומרדכי מקבל ג'וב נחשק בחצר המלך וכולם שמחים. כתוביות.

אז אם נסכם את הספר הכמעט יחיד שמקדיש התנ"ך לתיאור החיים אחרי הגלות: היהודים נמצאים בכל רגע נתון מרחק מלך שיכור אחד מהשמדה פיסית טוטלית, פעם אחת האיום הזה כמעט התגשם וברגע האחרון נמנע חלקית. זה מה שחוגגים בפורים, מה הפלא שנדרשת שתיית אלכוהול מרובה כדי לעשות מזה משהו משמח.

מאמרים נוספים מאת אבישי עברי

למרות הנסיונות הנואשים של חלקים בתקשורת הישראלית לשכנע אותנו כי ההדתה משתוללת במערכת החינוך ועוד רגע כל תלמידינו יחטפו על ידי שטיפת המח של הימין המתנחלי, יצביעו בנט וילכו לגור בקראוון בשומרון – אנח

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

עוד רגע קט בתי הספר יפתחו שוב את שעריהם ומאות אלפי תלמידים ישובו לשנת לימודים נוספת או יתחילו אותה לראשונה.

גלית דהן קרליבך

עם פתיחת השנה, אני בעניין של לבטל טרנדים חינוכיים: משרד החינוך נוקט בתהליכי "החלבה"- מסירת עובדות לתלמידים בדבר החובה לאכול 4-

תגובות

נשמע על פי הפרשנות הזו ודונלדק בבית הלבן שאין חדש תחת השמש....

נשמע על פי הפרשנות הזו ודונלדק בבית הלבן שאין חדש תחת השמש....