קריאה ראשונה: נשים נשים שק של פירושים
עדי רובינשטיין

קריאה ראשונה: נשים נשים שק של פירושים

ושתי ואסתר: תהיי יפה ותשתקי או ותמאן המלכה לבוא? שתי גישות נשיות לכבוש את העולם. עדי רובינשטיין קורא את המגילה

יום האישה הבינלאומי שחל השנה ממש בסמיכות לפורים, איפשר לנו להביט על המגילה מזווית פמיניסטית: ושתי ואסתר מציגות בסיפור המגילה, שתי גישות שרק על פי הן ניתן לנהל ויכוחים של עולם ומלואו, בכל הקשור לתפיסות פמיניסטיות, לימודי מגדר ומעמד האישה.

נתחיל באישה הראשונה לה אנו נחשפים. ושתי היא המודל הנשי שלא מתפשר ולא מוכן להיכנע לתכתיבים של העולם הגברי. היא עושה זאת בצורה נועזת, חצופה ומסרבת לשתף פעולה עם המשחק הגברי מתחילתו ועד סופו, יהיה המחיר אשר יהיה. "בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּטוֹב לֵב-הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן אָמַר... להביא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ בְּכֶתֶר מַלְכוּת לְהַרְאוֹת הָעַמִּים וְהַשָֹּׂרִים אֶת-יָפְיָהּ כִּי-טוֹבַת מַרְאֶה הִיא. וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי לָבוֹא... וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ".  הגבר השיכור רוצה להשוויץ באישה שאיתו ולהראות אותה לחבורת הגברים, השתויה אף היא. היא אמורה להיות מוצגת כרכוש, כמשהו שיש להתגאות בו בשל יופיו כחפץ. אך היא, מודיעה שהיא לא תשתף פעולה עם המשחק השובניסטי הזה, והיא מבינה גם שהדבר בעצם עומד לפגוע בה אנושות. 

ההתנהגות של ושתי מזעזעת לא רק את הארמון אלא את כל המדינות שנמצאות תחת שליטתו של אחשוורוש, והשמועה על כך "שהמלך בוזה" יוצאת למרחקים. יועציו של אחשוורוש, יועצים לו לקחת אישה צייתנית יותר, כזו שהטיפ שניתן לה הוא: 'תהיי יפה ותשתקי'. המטרה היא כמובן להחזיר את הסדר הישן, כי אם לא, עוד נשים יעזו להרים את ראשן.

אסתר נכנסת לתפקיד בלי שום בעיה. היא מוכנה לקבל כל מה שדודה אומר לה, היא מוכנה לעשות כל מה שיועצי המלך יועצים לה ובעיקר את כל מה שהמלך חושק בו. אבל אז, אנחנו נחשפים לטקטיקת הפעולה של היהודיה הצעירה. לאט לאט היא נעמדת על רגליה האחוריות, לאט לאט היא מצווה על כל העובדים ברגישות אך בנחישות, והסביבה שלה מצייתת. הנחמדות אולי נשארת, אבל מתגלה לנו אישה קשוחה לא פחות מקודמתה.  היא מעצבת את המציאות בדרכי נועם אמנם, אבל בכך גם קובעת באופן סופי שמגילת אסתר, לא רק שתישא את שמה אלא בעצם תביא סיפור נשי לא אופייני, שייעצב את ההיסטוריה לדורות הבאים של העם היהודי: ""וַתִּכְתֹּב אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה בַת-אֲבִיחַיִל וּמָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי אֶת-כָּל-תֹּקֶף לְקַיֵּם אֵת אִגֶּרֶת הַפֻּרִים הַזֹּאת".

ניתן ליפול למלכודת של הטקסט הנוכחי, לפיה לאישה של אז ולאישה של היום יש שתי אופציות להשיג את המטרה. או להיות קשוחה ו"לא נשית" או להשיג את רצונותיה "בצורה נשית אופיינית". כמובן, שהספקטרום רחב הרבה יותר. אך הסיפור התנכ"י הזה הוא פורץ דרך שוב בדרכו שלו, בכך שהוא מציב את הנשים במרכזו בעולם פטריאכלי בו נדמה שברור לכולם מי החזק ומי החלשה, מי השולט ומי הנשלטת. ההיסטוריה, הוכיחה לנו בדיוק את ההיפך. לושתי ולאסתר, יש חלק גדול בעניין הזה.

מאמרים נוספים מאת עדי רובינשטיין

" …על בית הספר להשיג יותר מאשר להימנע מלדחוף את תלמידיו להתאבדות.

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.

תגובות

פסיכולוגיה בגרוש