מה נשתנתה המסיבה הזו מכל המסיבות?
מירב  הנקין

מה נשתנתה המסיבה הזו מכל המסיבות?

מסיבות הסידור בחינוך המשותף סוגרות עונה עמוסה, מרגשת ומלאה בשמחת ילדים, צוותים חינוכיים והורים. יצאנו לשטח לשמוע חוויות:

 

מסיבת סידור בסימן שאלה

בחינוך המשותף כל מחזור תלמידים חדש העולה לכיתה א' מביא עימו את אתגר מסיבת הסידור- שכן, במגזר הדתי זוהי מסיבה מוכרת והכרחית, ובמגזר החילוני לא חוגגים אותה כלל.

אז איך יוצרים מסיבה משותפת ומפגש משמעותי? – לשם כך אנו בחינוך המשותף, יוצרים תהליך קהילתי שבו ההורים לוקחים חלק ומתמודדים עם שאלות זהות עמוקות- מהי תפילה? מהי תפילה דתית? האם אני מכיר/ה את הסידור? האם הוא משמעותי בעיני? האם אני שואפ/ת שילדי יכיר ויתמצא בו? בכל פעם מחדש אנו מגלים עד- כמה הדיון הוא חשוב; בונה גשרים, משרטט גבולות ובעיקר – פותח לבבות.

ומה קורה שם, בתהליך לקראת המסיבה?

תהליך הבירור מביא את הצוות, התלמידים וההורים ללמוד ולהכיר מהו המושג "תפילה" ומהו סידור . מחשבה רבה מוקדשת לשילוב תכני הלימוד של קבוצת המפגש וקבוצת התפילה, וכל בית ספר מוצא את דרכי הביטוי המתאימות לו. 

כך למשל, בבית הספר הממלכתי "יבניאלי" ברחובות, נפתחה השנה לראשונה כיתת  א' "קשת". המחנכת רינה ויס-פלוטקין מספרת:

"חגגנו במסיבה מרגשת, אינטמית ומשפחתית, הילדים התרגשו מאד- לבושים חגיגי עמדו על הבמה, חיוך של שמחה ומבוכה גם יחד על פניהם.

למדנו על התפילות, שרנו תפילה, שחקנו תפילה, למדנו מונחים הקשורים לתפילה, ניסיתי לגשר בין הסידור והתפילה המסורתית ובין המוכר לילדים.

המטרה היתה לחשוף אותם לאפשרות לבקש הן עבור עצמם והן עבור זולתם, לאפשר להם לחלום, לקוות... הילדים ביקשו וכתבו תפילה אישית. למדנו שישנן סוגי תפילות: שבח, בקשה, והודיה.  הילדים התפללו על חולים, ביקשו עבור עצמם, או התפללו על המשפחה, בית הספר, השכונה שלי ועוד. למשל ילדה אחת ביקשה: הלוואי והעולם יהיה נקי ונעים, שיהיו בו הרבה פרחים ופרפרים."

 

מסיבת סידור וחגיגת יום המשפחה כרוכים יחדיו

בבית הספר "קשת שוהם" חוגגים מסיבות סידור כבר שבע שנים ותמיד לומדים משהו חדש בדרך. שמענו מהמחנכת שושי אנג'ל [הקול החילוני] והמחנכת תלמה אברהמס [הקול הדתי] על המסיבה:

"אצלנו מסיבת הסידור היא כבר מסורת. כבר לפני שנים החלטנו שאת מסיבת הסידור נשלב עם יום המשפחה, בעיננו יש בזה היגיון רב.

השנה ערכנו חידוש - כרכנו יחד את נושא התפילה והסידור יחד עם נושא המשפחה וזה עבד מצויין!

קבוצת תפילה העלתה שירים וטקסטים שלא עוסקים דוקא ישירות בתפילה המסורתית, וקבוצת המפגש  שרה ושיחקה על הבמה הצגה העוסקת בסידור. לילדים זה היה מאד טבעי וברור. אני שמחה שלמדנו שאפשר גם כך.

המסיבה היתה המשך של הלימוד בכיתה: על מה אני אומר/ת תודה? מה אני מברכ/ת ביום הולדת? ועוד. למדנו על התפילה ולאחר מכן על הסידור ויצרנו רצף שבו הנושא כבר היה קרוב לליבם, והקשר והמשמעות כבר היו ברורים להם."

זו גם השנה לראשונה שבה אפשרנו לכל משפחה לבחור את הסידור בנוסח המתאים לה.

יצרנו סידור אישי מחולק לשערים- "שער בוקר", "שער ערב", "שער שבת", "שער חגים ומועדים" ועוד. הילדים מילאו בכל שער ברכות ותפילות אישיות משלהם ולצידם תצלומים אישיים של הילדים, המתאימים לתוכן. 

 

"למה צריך לעשות מסיבה לסידור?"

בבית הספר "רמב"ם" באליכין השנה נפתחה לראשונה כיתה א' קשת. המחנכות הדר פלאג'י [הקול הדתי] ולירון ברוך [הקול החילוני] הקדישו מחשבה רבה לכל מילה.

לירון מספרת: "אין ספק שמסיבת הסידור הראשונה שלי הייתה נהדרת! בשנייה הראשונה בה עלו התלמידים לבמה ראיתי חגיגה מדהימה וצבעונית של ילדי כיתה א', 43 תלמידים ותלמידות מתרגשים ומצפים להתחלת המסיבה.

את ההכנות למסיבת הסידור ליוו לבטים רבים, כל מילה ושיר נבחנו בקפידה כדי לבטא ולכבד את הקבוצות השונות בכיתתנו. כשהפלא האמיתי התרחש על הבמה זה היה כל כך מרגש! כל הלבטים התפוגגו ומהר מאוד הבנתי שהצלחנו- כך בדיוק זה אמור להיות. מיד בסיום המסיבה ניגשו ההורים לפרגן ולהודות, כל ההורים בלי יוצא מן הכלל היו מרוצים (גם אלה שחששו) זו הייתה שמחה גדולה לצד הקלה גדולה.

לפני המסיבה עברו קבוצות התפילה והמפגש הכנה, כל קבוצה עסקה בסידור באופן המותאם לאופייה.

להפתעתי, בקבוצת המפגש מרבית התלמידים הכירו את הסידור וידעו מתי אנו משתמשים בו. התלמידים הביעו עניין, העלו שאלות יפות והיו שותפים פעילים בדיונים ובפעילויות.

הלימוד שקדם לחזרות היה חשוב ומשמעותי. אחד הילדים שאל- "למה צריך לעשות מסיבה לסידור- למה אתן לא מחלקות אותו כמו את כל הספרים?" הלימוד הביא מענה וגם יצר רצינות והתרגשות לקראת המסיבה עצמה.

בנוסף לסידור קיבלו התלמידים גם חוברת שירון פעילה. בשירון מופיעים שירים העוסקים בחיים משותפים, בתודה, בבקשה ובהתפעלות מהבריאה. החוברת תלווה אותנו בשיעור כישורי חיים, ובכל שבוע נלמד שיר חדש ולאחר מכן נעבד את השירים.

בחלוקת הסידורים והשירונים התלמידים עמדו בחצי גורן, ובכל פעם עלו לבמה שני תלמידים שהעניקו זה לזה סידור, שירון ושי ולחצו יד לצלילי השיר 'כמה טוב שנפגשנו' ".

ובאמת – טוב שנפגשנו. טוב שנפגשנו עם העושר והשמחה הזו – משתפת ומיוחדת בכל בית ספר משותף. 

מאמרים נוספים מאת מירב הנקין

לילה מושלג וקר. לעיירה מגיע קבצן והוא רעב. אף דלת לא נפתחת בפניו.

האיש מבשל מרק כפתורים ומלמד את אנשי העיירה לימוד חשוב על שיתוף, חסד וחיי קהילה.

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.