איך ללמד תנ"ך? - בעקבות לימוד והכשרה בחינוך המשותף

איך ללמד תנ"ך? - בעקבות לימוד והכשרה בחינוך המשותף

28.6.2017

"תנ"ך זה מאוד חשוב...!"

האמנם? האם הורים מודאגים מחפשים בנרות מורה פרטית לתנ"ך, או אולי דווקא מתמטיקה ואנגלית חשובות יותר לפי מדרג חיפוש מורים פרטיים והתעניינות של משפחות בציונים של ילדיהם?

 ... ומה זה אומר עלינו כחברה?

שאלות על מעמדו של התנ"ך בחברה הישראלית, איך נכון ורצוי ללמד אותו ועוד, עמדו במרכז ההשתלמות השנתית שלנו "ספר הספרים – זהויות, עבר, הווה ודרכי הוראה".

 

בתחילה שאלנו את עצמנו איך מלמדים תנ"ך בכיתה מרובת זהויות, אבל מהר מאוד הבנו, שבגלל ירידת מעמדו של התנ"ך בחברה הישראלית נתמקד בשאלות בסיסיות יותר – מה היה מעמדו של התנ"ך בחברה הישראלית ואלו שינויים הוא עבר? מה ניתן לעשות כדי להעלות את קרנו של המקצוע? איך כדאי ללמד תנ"ך? מה הן האפשרויות? מהו סיפור תנכ"י – היכן הוא מתחיל, היכן הוא מסתיים ולמה. אלו פסוקים כדאי להדגיש, מהו מדרש והאם לשלב אותו בשיעורי תנ"ך ואם כן – כיצד?

ההשתלמות הורכבה ממפגשים ארציים בהם נפגשו מורות, מורים וגננות מרחבי הארץ ללמוד ביחד, לשמוע ולהשמיע ולהתנסות בלימוד תנ"ך. במהלך ההשתלמות פגשנו את פרופ' יאירה אמית שתארה בפנינו את השינויים שעברה החברה הישראלית ביחסה אל התנ"ך ואת החזון החינוכי שלה.

מנחות צו פיוס העבירו סדנאות מגוונות – על סיפורי תנ"ך בגן ובבית הספר, שימוש בפסוקים, מדרש עתיק ויצירת מדרש אומנותי או אישי כיום, ועוד. בנוסף התקיימו פגישות מקומיות שבהן הנחו המנחות שלנו בהתאם לצרכים של כל צוות ושכבת גיל.

המפגש המסכם היה ביקור בארץ התנ"ך – הלא הוא אתר עיר דוד. אולי לנו זה נראה מובן מאיליו, אבל אנחנו חיים בארץ התנ"ך – מקום שמעורר התפעלות בכל העולם – "הם ממש חיים שם!" במקום בו הקים דוד את העיר שלו, שיש בו עדיין זכר לשריפת העיר על-ידי הבבלים והרומים, שיש בו דרישת שלום של ממש מימי התנ"ך.

טליה, המדריכה שלנו, הלכה אתנו ועם ספר התנ"ך בין מה שאפשר רק לדמיין ואין לו זכר בממצאים; דוד המלך, שטרם נמצאה דרישת שלום ארכאולוגית ממנו; אבל כשמביטים אל מעלה הר הזיתים נדמה שאפשר לראות אותו עולה יחף ובוכה, בורח וומלט את נפשו ונפש אוהביו; כי הוא יודע שבנו אבשלום, שמרד בו, מוכן להפיל לפי חרב את דוד ואת כל ביתו. זה רק נדמה, אבל גם דמיון זה משהו...

לצד הדמיון פגשנו ממצאים שמביאים אלינו דרישת שלום רחוקה מגמריהו בן שפן וגדליהו בן פשחור; מתנגדיו של ירמיהו המונצחים בספר שלו, ספר ירמיהו.

החלק מחמם הלב ביותר הוא התגובות להשתלמות, ויותר מכך – המפגש עם יישום הדברים בכיתה:

אחת המורות כתבה:

"הנושא שנבחר מתאים לנו לקראת שבועות וכן פתח צוהר ומחשבה בכלל כיצד לגשת לטקסט מקראי. נהנתי מאד במישור האישי וכן ואוכל לקחת חלק מהתכנים ומהדרכים ללימוד בכתה גם עם ילדים צעירים."

מורה אחרת סיפרה כי ההשתלמות שינתה את האופן בו היא מלמדת תורה בכיתה, וכי הילדים יוצאים מהשיעורים הללו עם ניצוץ חדש בעיניים.

בתום ההשתלמות, אחרי מעבר בתעלות ביוב רומיות, יצאנו אל אוויר העולם, אל הרחוב של ימי בית שני, כשלצדנו האבנים הגדולות שנפלו בזמן חורבן הבית. מעלינו קשת רובינסון, תזכורת למעבר של עולי הרגל למקדש. מתחת הקשת חרוטות באבן המילים מספר ישעיהו: וּרְאִיתֶם וְשָׂשׂ לִבְּכֶם וְעַצְמוֹתֵיכֶם כַּדֶּשֶׁא" [תִפְרַחְנָה], מתוך ספר ישעיהו;  וכך אכן היה לנו, בלימוד ובטיול בארצות התנ"ך .

מאמרים נוספים בנושאים דומים:

אני מחבב את התכנית "חתונה ממבט ראשון".

ד"ר גדי טאוב בוחר בהנרי קיסינג'ר: האיש שהפנה את המלחמה לנתיב שבו יתרונה של ארצות הברית יכול היה רק להתגבר, למרות חולשתה בשל ויטנאם.