רציונאל ומטרות

אחריות חברתית – פיתוח הבנה של אחריות הפרט על מצב החברה והקהילה והיכולת שלו לייצר שינוי חברתי, אחריות הפרט כלפי המעשים שלו וההשפעה שלהם על החברים לקבוצה, התרומה של הפרט לקבוצה והיכולת ליצור שינוי, התמודדות עם מורכבויות ואי שוויון של החברה הישראלית על גוונייה
פיתוח מנהיגות – בניית היכולת להוביל ולייצר שינוי בקבוצה ובפרט, תכונות דומיננטיות ומה הן התכונות המניעות את הפרט, כיצד להוביל תהליכים בקבוצה, התמודדות עם קבוצה מעורבת ומורכבויות, הכוח של היחיד לשנות מציאות
שיח במגרשים – עידוד של שיח מתוך כבוד במגרשי הכדורגל והתמודדות עם התבטאויות גזעניות תוך עיסוק הכרות והתמודדות עם ה'אחר' ועמדת החלש, התמודדות עם כעס ותסכול, מגוון בחברה הישראלית, גבולות שיח
שיתוף פעולה – חיזוק שיתוף הפעולה בתוך הקבוצה עם הבנת הצרכים השונים של השחקנים, שיתוף פעולה וכוחה של קבוצה
הכרות עם החברה הישראלית – יצירת הבנה עמוקה יותר של מורכבויות ומגוון בחברה הישראלית, מגוון בחברה הישראלית, ייצוג של המגוון הישראלי כפי שהוא קיים בקבוצה, התמודדות עם שונות בחברה הישראלית, החיים כחלק מחברה מגוונת

פעילות לדוגמה

כדי לענות על הצרכים בשטח ולספק תוכן איכותי לקבוצות 'צו פיוס', פיתחנו את הפעילות החינוכית של יחד בליגה. הפעילות החינוכית מורכבת משבעה תהליכים חינוכיים העוסקים בערכי צו פיוס ומייצרים שיח של הכרות משמעותית וכבוד הדדי בין השחקנים בקבוצות. המטרה של התהליכים היא להתאים את התוכן החינוכי לצרכים והאתגרים החינוכיים בקבוצה ודרך כך לייצר השפעה ישירה על תפיסת העולם של השחקנים. אורך התהליכים משתנה בהתאם לרצון להתעמק בנושא ובשיח. התהליך אותו הקבוצה עוברת נבחר יחד עם המאמן, המנהל המקצועי של מחלקת הנוער, המדריך ונציג צו פיוס.

שבעת התהליכים החינוכיים הם:

קידום סובלנות – מטרת התהליך היא פיתוח של תפיסת מציאות מורכבת והתמודדות עם מגוון של זהויות בהסתכלות שאינה שיפוטית תוך הכרות עם מגוון הזהויות בקבוצה בתוך הקבוצה תכונות דומיננטיות ופחות דומיננטיות אצל הפרט ואצל החברים בקבוצה, מחלוקות בקבוצה והתמודדות איתן, שיח ומורכבות חברתית בחברה הישראלית
פיתוח זהות – יצירה של הבנה ובירור זהותי של השחקנים בקבוצה תוך עיסוק בתכונות שמרכיבות את הפרט ביחס לעצמו ולקבוצה, הפרט וקבוצות ההשתייכות אליהן הוא שייך, שונות וחיבורים בתוך הקבוצה.

יחד בליגה שואפת ליצור חברה ישראלית עם אחריות הדדית ומחויבות של הפרטים השונים בחברה דרך הספורט והכרות משמעותית בין המגזרים השונים. התכנית מתמקדת בחידוד והבניית הזהות האישית של שחקני הקבוצות, קידום של סובלנות וקבלת האחר כלפי השונה בחברה הישראלית ויצירת שיתוף פעולה וחיבורים משמעותיים בקרב שחקני הקבוצה.

בישראל ובעולם מהווה הספורט הקבוצתי כלי חינוכי להקניית ערכים, לימוד יחסי אנוש וקידום עבודת צוות. לצו פיוס יש ניסיון רב ביצירה וקידום של מפגשים משמעותיים וחברויות חוצות מגזרים, בין בני נוער וילדים מרקע שונה – דתי, חילוני, מסורתי, מוסלמי, נוצרי ועוד.

קבוצות צו פיוס מתאפיינות בריבוי זהויות, ומהוות קרקע פורייה לפעילות לחיזוק הזהות האישית, יצירת חברויות משמעותיות וקידום ערכים ברוח הדמוקרטיה. הפעילות החינוכית לאור ערכי צו פיוס מהווה תרומה חברתית גם מעבר ומחוץ למגרש הכדורגל, ומשפיעה על הסביבה הקרובה של השחקנים – בני משפחה וחברים ובכך היא תורמת את חלקה בהשפעה על החברה כולה.